7 januari 2020 - El Jadida, Marokko

Na een maand op 1 plek te hebben gestaan werd het tijd om ri de kustplaats Algeciras te gaan om de oversteek naar Marokko te maken. We nemen 1 Spaanse gasfles extra mee zodat we hopenlijk genoeg hebben om de tijd in Marokko door te komen. Op 29-12-2019 hebben we in de plaats El Barrios de tickets voor de boot gekocht en geld gewisseld. De 3 campers zijn  inmiddels bij elkaar, alledrie nieuwe wagens dus kenteken alledrie beginnend met een G, voor 't gemak de 3 G' s.

Bijna in Marokko

Het klikt heel goed tussen ons zessen, wat wel belangrijk is voor zo'n lange reis.

Op 30-12-2019 zijn we met de boot van 8.00uur naar Marokko gevaren, dat verliep allemaal vlot en redelijk op tijd. Om 9.30 zijn we aan de overkant aangekomen, daar duurde het aanzienlijk langer voordat we door de douane waren, maar uiteindelijk konden we aan ons avontuur beginnen😁😊. De eerste stop was op een camping in Moulay Bousselham. De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt langs het strand en zijn we in het haventje gaan kijken. Daar was het  superdruk want de vissers waren net binnen met verse vis en de handelaren stonden klaar om vis te kopen. Zij maakten de vis ook direct schoon in de zee, waar de meeuwen dan weer met horders op af kwamen.

Marokko{

Op deze camping hebben we ook met z'n zessen oud en nieuw 🕛gevierd met vers gebakken oliebollen, een heerlijke salade en toast met brie, worst, nootjes en champagne🍾🥂. Erg geslaagd kunnen we wel zeggen🌴🌞🎆

Oud en nieuw 2

Oud en nieuw1

Voor iedereen: Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2020🎉🎉🎉

Na drie dagen zijn we naar Mohammedia gereden en ook op een camping gestaan 'L'Ocean blue'.

MarokkoMarokko

Goed verzorgd en vlak aan zee. Hier zijn we een paar dagen gebleven, ook om in Casablanca de Moskee Hassan II te bezoeken.

We zijn eerst met de taxi in Mohammedia naar een traditionele souk geweest, een markt in de buitenlucht, soms overdekt met wat kleden, waar je werkelijk van alles kunt kopen, van kruiden tot speelgoed en van verse kippen die je kunt laten slachten tot kleding en aardewerk.

MarokkoMarokkoMarokko

Terug hadden we dezelfde taxichauffeur, op de heenweg had hij 2x gereden omdat we er niet met z'n zessen in wilden, maar de terugweg kreeg ie het toch zover dat we er met z'n zessen in zijn gegaan.

Taxi

We hebben er wel om gelachen, want volgepropte taxi's zagen wel elke dag, dus hier heel normaal🙄

De dag erna zijn we met een grote (7.pers) taxi, die we voor de hele dag hadden gehuurd voor 60 €, naar Casablanca geweest. De chauffeur heeft ons overal heen gebracht, maar eerst naar de grote moskee Hassan II

MarokkoMarokkoMarokko

Marokko

Deze moskee is in 6 jaar tijd gebouwd en heeft ca. 700.000.000 Dollar gekost. Het is de op 2 na de grootste moskee ter wereld. Er kunnen 105.000 personen in tijdens een dienst, waarvan 25.000 in de gebedszaal. De moskee is ook voor niet moslims te bezoeken, behalve wanneer er een dienst is. Het glas voor de kroonluchters komt uit Venetië, en er is heel veel marmer gebruikt en ziet er prachtig uit met erg imposante kroonluchters. De oude binnenstad van Casablanca vonden wij niet zeer bijzonder, erg gericht om je portemonai leeg te trekken, heel anders dan in de kleinere plaatsen.

Onderweg zie je van alles langs rijden, paard en wagen, fietsen, scooters, brommers, soort tuc tuc karretjes, handkarren. Ook laden ze hun voertuig regelmatig meer op dan is toegstaan.

MarokkoMarokko

We zijn nu een week in Marokko en we zien vooral het enorme verschil tussen arm en rijk. Het weer is prachtig, overdag zon, dus heerlijk warm, de nachten zijn wel fris, zo'n 6 to 8 graden. De grote wegen zijn tot nu toe goed te rijden, in de kleine plaatsen moet je soms wel slalom rijden om gaten/kuilen te vermijden. We genieten van elke dag en hebben het goed naar ons zin.

1. Mario:
    7 januari 2020
    Wat een mooi en lang verhaal je krijgt het gevoel dat je er bij bent
    Jullie genieten iig
    Voor jullie (nogmaals) een heel goed 2020
  2. Ingrid Bergstein:
    7 januari 2020
    Dit klinkt als genieten, in t moment leven, avontuur, nieuwe ontmoetingen, en ont moeten. Enjoy to the fullest!!
  3. Nick van genderen:
    Gelukkig 2020en veel plezier in marocco😘
  4. Andre Barwegen:
    7 januari 2020
    Superleuk Erica . Misschien dat we over een paar jaar ook nog eens die kant op kunnen . Groeten aan Rob en nog veel (veilig) reisplezier . Groeten Andre & Bianca
  5. Ruud:
    7 januari 2020
    Mooi verhaal en foto.s heerlijk z.n andere cultuur.
    Ook de beste wensen voor jullie en gezelschap.
    Blijf jullie volgen gr Sonja en ruud
  6. Marja:
    7 januari 2020
    Leuk om weer even met jullie mee te reizen Erica. De foto’s zijn weer prachtig. Ik wens jullie ook een heel bijzonder, gelukkig en gezond 2020. Veel reisplezier in Marokko.
  7. 😘Bea:
    7 januari 2020
    Een gelukkig, gezond en reislustig 2020 gewenst. Een mooier begin kun je je niet wensen ( met het Zwitzerleven gevoel 😉) reizend door Marokko. Op weg naar mooie plaatsen en bijzondere belevenissen!
    Ook het zonnetje gaat met jullie mee,😎 geniet ervan. Ook fijn dat wij vanuit hier een klein beetje met jullie mee kunnen reizen en genieten van de leuke foto's. Liefs Bea
  8. Thanja:
    Hai,
    Beste wensen voor 2020 nog! Prachtige foto's en verhalen weer. Geweldig om te doen.
    X Thanja
  9. Tineke:
    7 januari 2020
    Heerlijk om zo op afstand mee te genieten!!!
    Maak er een fantastisch 2020 van samen!! 😘😘😘
  10. Jose:
    9 januari 2020
    Echt genieten van jullie belevenissen en de leuke foto’s van Marokko.
    De aller beste wensen voor 2020 voor jullie 3 G’s en nog veel reisplezier!
  11. Arie de Ruijter:
    14 januari 2020