Nieuwe avonturen 🇧🇪 🇨🇵 🇧🇫 🇪🇦

2 november 2021 - Faro, Portugal

We gaan vanaf vandaag (4okt) weer een nieuw avontuur tegemoet 🤗😁. We willen via de westkust naar het zuiden reizen, dus via België,  Frankrijk,  Portugal  naar zuid Spanje. Ons doel is om op 1 december in Torrox te zijn waar we dan twee maanden zijn.😃

04-10-2021: 🇧🇪 België, Ieper

Goede cp voor 9 € inclusief stroom,  de slagboomautomaat was kapot, dus we zijn er toch maar opgereden (de slagboom stond open).  Al snel kwam er een monteur om de boel te repareren, dus Rob ging er heen om te betalen. Maar alle mensen die er op waren gereden mochten 2 nachten gratis staan👌🤗.  Op deze plek zijn we al eens eerder geweest, dus we wisten dat het een prettige overnachtingsplek is😁

Kraan op rotonde

05-10-2021: 🇨🇵 Frankrijk, Montreuil

Gratis CP, sommige gemeenten maken het erg prettig voor de camperaars. Het mes snijdt aan twee kanten, je hebt een fijn plekje om te overnachten en je gaat dan meestal ook nog even winkelen of iets bezichtigen, win win dus🤗👍. Montreuil is een leuke plaats met een oude stadswal, waarover je rond de hele stad kunt wandelen.

Stadswal wandeling

Stadswal wandeling

06-10-2021: 🇨🇵 Frankrijk, Dieppe

Prachtig havenstadje😃

Dieppe

CP direct aan de haven. Mooie wandeling gemaakt langs de kust, het waaide heel behoorlijk dus was prachtig🌊👌. We zagen ook de veerboot vanuit Engeland aankomen, die legde aan vlakbij de CP.

DieppeDieppeDieppe We hebben besloten om twee nachten te blijven 🤗, dus zijn we ook nog door de stad Dieppe zelf gewandeld. Het is een levendige havenstad,DieppeDieppe met veel winkels, terrasjes, oude gebouwen en kerken.Dieppe

Het was ondanks een pittige wind prachtig mooi weer🌞🌞🌞

08-10-2021 🇨🇵 Cormeilles, Frankrijk

Klein plaatsje,  niet zo veel te beleven maar wel een stuk gewandeld

CormeillesComeillesHet was deze dag prachtig weer, erg warm zelfs Cormeillesdus na de wandeling lekker in het zonnetje gezeten🌞🌞.

09-10-2021 🇨🇵 Agon-Coutainville, Frankrijk

We wilden een CP aan de kust, maar het is hier erg druk dus veel is al bezet. We wilden net weer wat op gaan zoeken toen we langs een camping reden, 'Camping municipal Le Martinet'. We moesten even wachten want de receptie zou met ½uurtje open gaan. Intussen zijn we gaan tanken en konden we ook de camper even wassen. Eenmaal open stonden we op een mooie plek voor de prijs van 10€ 😳😳😳 inclusief stroom. Heeel byzonder🤭. De zon deed ook weer goed zijn best, dus we konden gelijk de stoeltjes buiten zetten, ook nog een stukje langs het strand gelopen, dat was 10 min lopen vanaf de C P.

Agon-CoutainvilleDe volgende dag besloten om nog een dagje te blijven, Rob kan hier goed hardlopen en dan kunnen we s'middags op t gemakkie de F1 ff kijjen😁👍.

11-10-2021 🇨🇵 Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Vandaag maar een klein eindje gereden omdat we naar deze plek wilden. De CP was op 5 km afstand, dus we zijn er begin van de middag naar toe gewandeld.

Le Mont-Saint-Michel Deze rots ligt in zee, dit noemen ze een getijden eiland, dus met vloed stroomt het zeewater rond de rots. Voorheen kon je er met vloed dus niet komen, maar tegenwoordig loopt er een weg/ brug naar toe.Le Mont-Saint-MichelHet is best toeristisch, met name in de zomer, nu kon je prettig rondwandelen. Het is een deel van de gemeente Marche en er wonen rond de 43 mensen. Ook zijn er hotels, winkels, horeca en bovenop is de abdij.

Le Mont-Saint-MichelLe Mont-Saint-MichelLe Mont-Saint-Michel

Le Mont-Saint-MichelEr liepen hier ook zwaar bewapende militairen, het land is kennelijk nog steeds in hogere staat van paraatheid🤔

12-10-2021 🇨🇵 Poullaouen,  Frankrijk

Heel klein plaatsje, met wat lokale commercie,  sportfaciliteiten en...een leuke gratis camperplek

Poullaouen

13-10-2012 🇨🇵 Frossay, Frankrijk

Op weg naar de volgende CP kwamen we over een indrukwekkende brug over de uitloper van de rivier de Loire naar zee.

Saint-Brevin-les-PinsSaint-Brevin-les-Pins

Kleinschalige camperplek bij mensen in de achtertuin,

Frossayheel gemoedelijk en leuke omgeving. We zijn ri de Loire gewandeld, die in de buurt stroomt, niet helemaal gehaald maar wel langs een zijriviertje.  Het zonnetje heeft de hele dag weer z'n  best gedaan, tot 18 u buiten kunnen zitten🤗🌞

14-10-2021 🇨🇵 Mareuil-sur-Lay-Dissais, Frankrijk

We staan hier op een gratis Camper parking, centraal in het dorpje. Voordeel: winkels en restaurants, Nadeel: wat rumoerig. Wij hebben er geen moeite mee, als je op zo'n  centrale plek gaat staan dan weet je dat😉

15-10-2021 🇨🇵 Saint-Aubin-de-Blaye, Frankrijk

Wederom op een gratis CP, niet veel te beleven maar ja dat kun je niet altijd voorzien. We hebben er wel prachtig weer bij dus lekker buiten. We waren een lange tijd alleen, wel veel campers voor servicen🤭. Uiteindelijk stonden we met z'n drieën.

Saint-Aubin-de-Blaye

16-10-2021 🇨🇵 Escource, Frankrijk

Escourse

CP op een oude tennisbaan  dus lekker vlak. Het is maar een klein dorpje en we staan tussen de woonhuizen, wel gezellig. Er zijn verder geen voorzieningen, maar dat wisten we van te voren dus gisteren alles vol en leeg gemaakt👌😉. Deze plek is ook weer gratis, vinden we altijd prettig🤭🤣. Heerlijk een boswandeling kunnen maken en daarna van het zonnetje genoten🌞

17-10-2021🇪🇦 Irun, Spanje

Vandaag in Spanje aangekomen, in Irun om precies te zijn. Erg goede en uitgebreide CP, betalen via een app systeem... werkt goed,

Irun

maar geen mooie omgeving. Wel de weg hier naar toe, door Bayone, Biaritz en Irun.

18-10-2021 🇪🇦 Bilbao, Spanje

Wat een mooie CP hebben we gevonden, genieten van het uitzicht👌😁

Bilbao We blijven hier 2 nachten, zodat we naar Bilbao kunnen wandelen op t gemakkie.

Bilbao

19-10-2021 🇪🇦 Bilbao, Spanje

Vandaag vanaf de CP naar Bilbao gelopen, een wandeling van 3 kwartier. We hadden gelezen dat wanneer je de rivier zou volgen, je langs de meeste bezienswaardigheden loopt. Dus dat hebben we gedaan😊. Als eerste waren we bij de haven, daar is nu het Itsas museum.

Itsas museoa BilbaoItsas museoa BilbaoBilbaoDaarna kwamen we langs het Guggenheim museumGuggenheim museoa BilbaoGuggenheim museoa BilbaoGuggenheim museoa BilbaoGuggenheim museoa Bilbao We mochten er niet helemaal langs omdat er kennelijk iets gebeurt was, het stikte ineens van politie en we werden allemaal naar achteren gedirigeerd, ook werden er rood/witte linten gespannen. Na een omweg konden we toch nog verder langs de rivier lopen gelukkig. We zijn over de Zubizuri brug gelopen,Zubizuri brug Bilbaodie werd beschreven als spectaculair omdat je over glas loopt en naar beneden kon kijken en dan het water zag, maar dat viel tegen,  het glas was zo dik en mat zodat je niks zag🤭. Daarna kwamen we langs het gemeentehuis,  vlak aan de 'oude' stadBilbao Mooi gebouw naast een andere oudere brug Bilbao Verder hebben we onderweg ook nog wel leuke dingen gezien

BilbaoBilbao Bilbao
We hebben een heerlijke mooie dag gehad met prachtig weer🌞🌞

20-10-2021 🇪🇦 Posada del Valdeón, Spanje

Picos gebergtePicos gebergte

De CP bevindt zich in het Picos gebergte, mooi gebied met een route langs veel haarspeld bochten, met de motor super uitdagend, met de camper een dagje werken achter het stuur😅. Het is een klein plaatsje met veel oude huisjes en ander historische gebouwtjes. In de avond komen ze het geld ophalen (€10)

Bijvoorbeeld een Hórreo a tres aguas (Driepunts graanschuur)

Posada de ValdeónEen hórreo is een bouwwerk dat op palen staat zodat voedsel droog kon worden opgeslagen en buiten bereik bleef van hongerige dieren. De sleuven in de houten wanden zorgden voor de nodige ventilatie. In Noord-Spanje, met name in de regio’s Galicië, Asturië, Cantabrië en León, zijn veel van deze graanschuren bewaard gebleven en worden ze vanwege de bijzondere architectuur nog steeds gezien als historisch erfgoed.

Posada de ValdeónPosada de Valdeón ps  niemand gezien om te betalen, dus ja dan is het gratis 🤭

21-10-2021 🇪🇦  San Adrián del Valle, Spanje

Vanuit het Picos gebergte

Screenshot_20211021-103231_Accurate Altimeter(hoogste punt vandaag)

naar de volgende Camperplek gereden en onderweg weer prachtige uitzichten

OnderwegOnderwegOnderwegOnder het kopje video staan 2 filmpjes vanaf de dashcam

Aangekomen in San Adrián del Valle, een echt bijna uitgestorven plaats met 70 inwoners (gemiddelde leeftijd 60+),  zijn we gaan wandelen door landerijen naar een naastgelegen plaatsje, net zo uitgestorven🤭. Eenmaal weer terug zijn we op zoek gegaan naar een bakker, maar het enige wat we konden vinden was een bar met terrasje waar 4 oude heren een spel aan het spelen waren. Nog een stukje verder kwamen we dit tegen.

San Adrián del Valle Allemaal soort kleine grotruimtes, wat een Bodega blijkt te zijn, het meeste in vervallen staat maar een enkele druivenboer maakt hier nog wijn. Om de inkomsten nog wat op te krikken, hebben we nog wat gedronken bij het barretje (met een Duitse dame die we onderweg tegen kwamen en die ook op de gratis CP  staat). Het was een enerverend dag👌😁

22-10-2021 🇧🇫 Bragança, Portugal

Ja we zijn in Portugal aangekomen en op een mooi plekje, vlak achter een citadel.

Citadel, Bragança

Weer een goed onderhouden CP die gratis is, met dank aan de gemeentes👌. Eerst even naar de Lidl gewandeld voor wat boodschappen. We kwamen langs een busstation wat voorheen een treinstation was, kijk hoe ze de rails nu hebben gebruikt.

Bragança

Het is hier een uurtje vroeger, want Portugal bevind zich in een andere tijdzone😁

23-10-2021 🇧🇫 Bragança, Portugal

Vandaag de Citadel bekeken waar je kon rondlopen over de kanteelmuur,

Citadel Bragança

dat levert altijd leuke plaatjes 🤣, ook goed te zien wat een prachtig plekje weer hebben👌😁.

Citadel BragançaCitadel Bragança

Er was een club Belgen met mooie auto's binnen het terrein van de Citadel, waar ze lunchpauze hielden. Ze hadden de auto's in een halve cirkel gezet, uiteraard trokken ze veel bekijks🤓.

Binnenplaats Citadel

Daarna zijn we nog naar een stadspark gewandeld  wel mooi op zich maar overal waar je een foto van maakt zie je de saaie stadshuizen, er was niks fleurigs van gemaakt🤔.

BragançaBragança

Via kleine weggetjes (de achterbuurt van Bragança) terug naar de C.P.  Koppie thee gedronken en daarna heeft Rob de camper professorisch gewassen en ik heb van het zonnetje genoten🌞

24-10-2021 🇧🇫 Torre de Moncorvo, Portugal

Vandaag kennen we elkaar 39 jaar🎉🥂  reden voor feestje met gebak, maar ja alles is hier gesloten dus wordt gewoon een koekje bij de koffie🤣🤣. We hebben een leuk plekje boven aan de stad, leuk uitzicht en lekker rustig en alweer gratis😌. Bijna alle CP die we tegenkomen zijn gratis, voor ons superfijn👍. Wat dat betreft hebben ze het goed geregeld in Portugal😉. We hebben niet veel ondernomen  alleen een flinke wandeling door het stadje, klimmen en dalen😊.

Torre de Moncorvo Torre de MoncorvoAlles gesloten, behalve de kerk🙏😇

25-10-2021 🇧🇫 Serre de Estrela, Portugal

We zijn weer een stukje zuidelijker, vlak aan de rand van een natuurgebied. Prachtige CP

Unhais da SerraUnhais da Serra

met veel voorzieningen. Het valt ons op dat het overal vrij rustig is, vooral in het binnenland. We staan soms maar met 1 of 2 campers😁, wel lekker rustig👌. Een eind de berg op gewandeld, was een pittige 😅

Unhais da Serra

Unhais da Serra

26-10-2021 🇧🇫 Castelo de Vide,  Portugal

We zijn in dit mooie plaatsje terecht gekomen, mooi om te wandelen en we zagen ook dat je vanuit hier veel ATB routes kunt fietsen

Castelo de Vide

( wat voor jullie P&A👌😁). Wij zijn naar het kasteel gewandeld  pittig klimmetje weer, maar dan heb je wel weer mooi uitzicht.

Castelo de VideCastelo de VideCastelo de Vide

Het kasteel is oud, maar er zit van allerlei ondernemingen in, bv een expositie ruimte en een congres zaaltje. Ook wonen er mensen in soort kleine huisjes in hele kleine straatjes.  De wandeling er naar toe leidde ons door een soort Moorse wijk zoals je dat in Spanje ook wel tegen komt.

Castelo de Vide

27-10-2012 🇧🇫 Monsaraz, Portugal

Wat een prachtige plek hier, met geweldig uitzicht.

Monsaraz

Het is weer bij een groot oud kasteel🤭, daar zijn toch denk ik de mooiste plekjes😉

MonsarazMonsaraz

Monsaraz Weer heerlijk rond gewandeld, we treffen het elke keer met zulke mooie plekjes en wat boffen we toch met het weer🌞🌞

28-10-2021 🇧🇫 Castro Verde, Portugal

We zijn vandaag naar de camping 'Parc de campismo' in Castro Verde gereden waar we 11 jaar terug ook zijn geweest met de fietstocht. Veel is nog hetzelfde, misschien een paar kleine dingetjes verandert. Het is een leuk stadje en doet heel vriendelijk aan allemaal. We blijven hier 2 nachten, ook om even alle was te doen want dat was een flinke stapel geworden. De faciliteiten zijn hier prima en dat voor 10€ per  nacht😳🤔. Het ziet er wel naar uit dat we wat regenachtige dagen krijgen, maar gelukkig zijn er ook drogers🤭👍. In de middag nog even het plaatsje ingelopen en daar spraken we Nederlanders die ook aan het reizen zijn.  Zij werken nog wel maar kunnen regelmatig langere tijd weg, door hun dagen te sparen, soms 4 maanden, tja dan heb je een goede werkgever als je die mogelijkheid krijgt. Ze zijn met de auto en tent onderweg en komen morgen op deze camping staan, dus komen we ze nog wel tegen😉.

29-10-2021 🇧🇫 Castro Verde, Portugal

Vandaag voor het eerst regen🌦, weer ff wennen hoor. Het is in de middag weer wat opgeklaard, dus toch ff wasje gedaan (beddengoed) en hopen dat het toch nog droogt, het waait flink en het is 20 graden dus zal wel een eind komen 🤗. De was ligt inmiddels al weer in de kast 👌😉. Vandaag ook schoonmaak in de camper gehouden, wanneer het wat minder weer in zijn dat prima klusjes om te doen, alles even goed uitsoppen en tegelijk kijken of er dingen wegkunnen🤣🤣 zo blijft het overzichtelijk😌

30-10-2021 🇧🇫 Faro, Portugal

Onderweg veel regen gehad  we zitten wat dat betreft even in een dipje, maar we mogen niet klagen dit is de eerste regenperiode vanaf dat we weg zijn gegaan😉

Almodovar Eenmaal in Faro werd het iets rustiger weer, nu af en toe een buitje😁. We staan op een CP redelijk dichtbij de kust en er is een mooie fietsroute in de buurt, genoeg te doen dus aangezien we hier een paar dagen willen blijven.

31-10-2021 🇧🇫 Faro, Portugal

Rob kon voor 't eerst weer eens hardlopen sinds half oktober, hier is het weer wat vlakke omgeving😁. Wanneer het te veel klimmen en dalen is, gaat 't niet lukken en dan bedoel ik stijging van 10% of meer😉. Later zijn we nog naar het strand gewandeld, het weer was wel twijfelachtig maar ja, toch maar gegokt zonder plu of jas. Helaas beetje nat pak want het begon te miezeren en daar wordt je nou eenmaal ook wel nat van🤭. Eenmaal terug even heerlijk gedoucht, daar knap je dat wel weer van op🤗😁

01-11-2021 🇧🇫 Faro, Portugal

Vandaag weer af en toe de zon gezien, aan de temperatuur ligt het niet, overdag 24⁰ en in de nacht blijft het ook zo'n 20⁰. Dit maakt het wel wat lastiger ventileren omdat je eigenlijk alle luiken en ramen open wil zetten, maar af en toe vallen er flinke buien en kan alleen de 'maxx fan' open 😏. Vanmiddag naar Faro centrum gewandeld (5 km), was leuk stukje door een soort park. We hebben het helemaal droog getroffen👍😁.

Faro

Eenmaal terug wilden we nog ff bij de camper buiten zitten net als de rest om ons heen, toen begon het te regenen🤭🌨.  Dus iedereen klapte zijn stoeltjes in en werd het rustig op de CP🤣.

02-11-2021 🇧🇫 Faro, Portugal

Vandaag een leuke fietstocht gemaakt dwars door een groot moeras gebied, er is een prachtig houten vlonderpad aangelegd voor zowel de fietsers als de wandelaars.

MoerasgebiedKust bij MontenegroMoerasgebiedKust bij Montenegro

We hadden goed weer maar af en toe donkere wolken,

Kust bij Montenegro

het is wel droog gebleven😉

Nou als ik zo terug kijk hebben we al weer heel wat gezien en beleefd. Dit is voor ons het leukste wat er is, op deze manier reizen en allerlei landen met al z'n gewoontes en cultuur meemaken🤗.

Jullie allen weer bedankt voor het volgen tot zover en veel lees plezier 😉. Tot de volgende blog👋

1. Mary Bregman:
    2 november 2021
    Lieve Erica, erg leuk om op deze manier een beetje mee te reizen. Mooie tocht zeg!
    Hartelijke groet Mary
  2. Thea:
    2 november 2021
    Hallo lieve mensen leuk weer om jullie belevenissen te lezen en dat jullie zo genieten hier is het echt herfst maar de gezellige tijd komt er nu aan maar afwachten wat het wordt met de corona die nog steeds aanwezig is.nu voor jullie al het goede lekker genieten liefs van ons..
  3. Marja:
    2 november 2021
    Wat een geweldig verslag weer Erica en zóveel foto’s met blauwe luchten, knapte er helemaal van op na weer een grijze herfstdag hier. Heerlijk dat jullie zo genieten. Goede reis de komende tijd. Lieve groetjes, Marja
  4. Katty:
    2 november 2021
    Al een heel eind opgeschoten. We kijken uit, naar jullie komst. Lieve groeten.
  5. Chantal:
    2 november 2021
    Wat een gezellig verslag weer en wat fijn dat jullie zoveel budget vriendelijke camper plekken hebben gevonden 😘
  6. Gerrie en Marian:
    3 november 2021
    39 jaar samen alweer. Gefeliciteerd. Mooie trip ook, dat gaat toch weer kriebelen, dus wie weet. Eerst volgende maand jullie kant op. Hopen dat de Corona regels meewerken. Groetjes, Gerrie en Marian
  7. 😘Bea:
    3 november 2021
    Wat hebben jullie alweer veel gezien en gedaan in korte tijd. Heerlijk genieten dus en nog van harte gefeliciteerd met de 39 jaar❤Goede reis met nog veel avonturen en rustig overwinteren in t ( zonnige) zuiden😘
  8. Anissa:
    3 november 2021
    Super super leuk. Jullie genieten zo te lezen. Gefeliciteerd met jullie jubileum. Op nog veel meer jaren met jullie! ❤️❤️❤️
  9. Liedy:
    3 november 2021
    Leuke trektocht naar Portugal hebben jullie gemaakt. Heerlijk.
    Veel groeten van ons beiden. Genieten van jullie belevenissen.
  10. Jose:
    5 november 2021
    Wat een leuke camper reis weer Erica en Rob!
    Op sommige cp’s hebben wij ook gestaan in Frankrijk. Leuk om jullie ervaringen weer te lezen😊
    Krijg nu al weer zin om ook op pad te gaan met de camper...
    Heel veel reisplezier nog, groeten van ons👍🚍😎
  11. Esther Mulders:
    7 november 2021
    Hallo Erica en Rob, van harte gefeliciteerd, een mooie tijd samen, een prachtige mijlpaal. Leuk weer om je verslag te lezen. Jullie hebben een geweldige reis met veel mooie momenten/ervaringen. Groetjes, Esther en Ruud
  12. Thanja:
    8 november 2021