Start van 2022, gelukkig nieuwjaar🥂💕🍀

21 januari 2022 - Torrox, Spanje

02-01-2022, Op de fiets naar de grotten van Nerja geweest, was fantastisch om te zien🤩

Grotten van NerjaGrotten van NerjaGrotten van NerjaGrotten van Nerja

Rondom de ingang van de grot kun je nog een flinke wandeling maken, dat hebben we ook gedaan maar voor G&M was een gedeelte voldoende, dus Rob en ik gaan nog een keer terug om de hele wandeling te doen (er zit best wat klimmen en klauteren in😅)

Aansluitend naar El acuaducto del Áquila, een aquaduct uit de 19e eeuw met 4 verdiepingen aan bogen

El Acueducto del Áquila

En op de volgende foto nog de brug met de weg om er te komen

Brug in Nerja Als afsluiter hebben we op 't balcon de Europe in Nerja een ijsje gegeten, het was een gezellige dag🤗🍦

03-01-2022, dagje Almuñécar en Puerto Deportivo Marina del este staan op 't programma 😃. We vertrokken om 11uur en waren rond 12 uur bij Almuñécar, daar hebben we door het oude binnenstad gewandeld en langs het strand.

AlmuñécarAlmuñécar

Langs mooi mozaïek een kasteel en een kerk gekomen.

KerkKerkKerststal (Belén)Almuñécar

Daarna naar Puerto Deportivo Marina del este gereden, leuk havenplaatsje😊, ook daar gewandeld🤗.

Puerto Deportivo Marina del estePuerto Deportivo Marina del este          Op de terugweg zagen we opeens wat vliegen in de lucht, leken soort paragliders, we konden daar stoppen om te kijken....best wel indrukwekkend

Vliegen op de wind

04-01-2022, Eerst ff m'n vaste rondje gelopen,  dat doe ik ook om de dag wanneer Rob gaat hardlopen. G. gaat ook af en toe mee, zoals vandaag dus ook👍😅. Hij vind het best een pittig rondje maar je merkt, omdat ie het wat vaker doet het ook wat makkelijker gaat🤗. Daarna hadden G&M Frigilliana op t programma staan en wij een rustige 'boodschappen halen' dag🤣, in de middag een poos in de zon bij de camper gezeten🤗👌.

05-01-2022, vandaag vroeg vertrokken, we zaten om 9.00u al in de auto. Druk programma: eerst naar de Sierra Nevada,

Sierra Nevada het was hier erg koud, op 2200 meter, dus winterspullen aan🥶. Daarna naar het Alhambra, wij zijn tot aan de ingang meegelopen en G&M zijn naar binnen gegaan. Wij zijn er al 2x geweest dus wij zijn door Granada gaan wandelen,Granadaook hebben we Churro's con Chocolate gegeten😋GranadaGranada Rob zijn favoriete zoete snack🤣. Later hebben we ons weer met z'n 4tjes herenigd, om koffie te drinken en later nog wat te eten. Intussen was het donker geworden en konden we nog wat genieten van de kerstlichtjes🤗

Granada het was een lange, maar prachtige dag. We waren om 20.30 pas thuis🤣

06-01-2022, De traditionele Driekoningen cake: Roscón de reyes

Hieronder verdere uitleg👍🤗

MADRID – Als je in Spanje woont en op de een of andere manier ook het Driekoningenfeest viert dan zul je zeker ook in aanraking komen met de typische cake of taart die op 6 januari gegeten wordt. De roscón de Reyes is een ronde taart die eigenlijk op een hele grote donut lijkt, met een gat in het midden en de randen gevuld met slagroom of ander zoets. Het opvallende is dat in de vulling iets verstopt zit en dat dit een betekenis heeft

De roscón de Reyes of pastel de Rey is een groot zoet brood of taart in de vorm van een torus (zeg maar donut) met een gat in het midden en de taartranden belegd met gesneden gekonfijt fruit.

De taart zelf bestaat uit twee delen (boven en onder) en is normaal gesproken gevuld met slagroom of crème maar de laatste jaren ook wel met mokka, chocolade, dulce de leche en van alles en nog wat als het maar zoet is. In veel winkels zijn tot wel 50 soorten te vinden. Er zijn ook Driekoningentaarten te vinden zonder vulling voor diegene die niet zo van zoet houden.

Verrassing :Het meest opvallende en karakteristieke van de roscón de Reyes is dat er kleine verrassingen in zitten. Dat zijn traditioneel gezien kleine keramische of plastic beeldjes die te maken hebben met baby Jezus. Daarnaast zit er ook een boon (haba) in de vulling van de taart en wordt de taart gepresenteerd met een gouden kroon.

Diegene die in zijn/haar stukje taart een boon vindt moet de roscón de Reyes betalen terwijl degene die het beeldje vindt de kroon mag opzetten en voor die dag de Rey (koning) of Reina (koningin) is.

Wij hebben deze kleine versie gegeten

Rosćon de Reyeshééérlijk

07-01-2022,  Rustige dag, met heel veel zon🌞! We hebben vanmiddag alvast het eten gemaakt voor vanavond, we gaan bij G&M eten want het is de laatste dag dag ze hier in Torrox zijn. Morgen gaan ze weer op pad richting huis,  wel een rit van 3 of 4 dagen maar ze doen het rustig aan, net als op de heenreis😃. We hebben een gezellige avond gehad en we vonden het erg leuk dat ze hier 3 weken zijn geweest, we hebben veel uitstapjes gemaakt.

08-01-2022  We kunnen terugkijken op leuke 3 weken🤓 met z'n viertjes. Het was een rustige dag, vanmorgen (hard)gelopen,  boodschappen gedaan en van de heerlijk warme 🌞genoten.

09-01-2022,  We zijn vandaag terug gegaan naar Cueva de Nerja om de mooie bergroute helemaal te lopen.  Het was een mooie route👍

MaroMaro s'middags rond 14u waren we terug en hebben we heerlijk bij de camper gezeten, er was veel wind maar ons windtentje heeft zijn dienst weer bewezen😃🤗

10-01-2022, De terugreis van G&M ging voorspoedig en ze waren vandaag rond 16.30 u thuis.  Heel fijn dat de weersomstandigheden rustig waren, want het kan best wel eens spoken 🤭. Wij hadden een rustige dag, het was de afgelopen 2 dagen zeer warm🌞🌞😅, wel soms stevig windje daardoor was het goed uit te houden😎👍

11-01-2022, Na de twee warme dagen was het vandaag een beetje frisser, gedeeltelijk bewolkt en wat meer wind. Dus vestje aan in de schaduw, vestje uit in de zon🤣🤣. We zijn op de fiets naar Nerja geweest en later nog, icm boodschappen doen, langs de boulevard gelopen😃. We hebben nog steeds leuk contact met onze Duitse buurtjes, ze staan inmiddels op een ander plaatsje,  maar we zoeken elkaar geregeld op om even een praatje te maken🤗. We hebben nu aan beide kanten andere Duitse luitjes, van de één merk je niet eens dat ze er zijn en de anderen zijn wat meer aanwezig🤣🤣. Rob zegt dan altijd; leven en laten leven🤭.

12-01-2022, Voor t eerst sinds lange tijd een erg bewolkte dag met regen, dat is wel ff wennen hoor. Op de weerapp zou het in de middag weer opklaren. We hadden er beiden weinig vertrouwen in maar rond een uur of 13.30u knapte het op en hebben we nog een lange strandwandeling gemaakt. De zee was nog erg woest  door de stevige wind, hééérlijk 😊

13-01-2022,  0.00u Randy 34 jaar 🎊💕💕  heb hem een leuke foto gestuurd met felicitaties van ons😊. Afgesproken dat we later overdag met elkaar bellen. Hij videobelt ons rond 11.00u samen met Lotte, wat wel byzonder is en laat ons weten via een leuke kaart dat we opa en oma worden🥲🥳🥳💕💕. We zijn superblij voor hun, maar ook voor onszelf🤭😊🤗. Wie had dit ooit gedacht🙃😃🙃😃🤩💕💕. We hebben de foto's van de echo gekregen, echt geweldig om te zien👍🤣. We praten de hele dag nergens anders meer over, Rob denkt dat ze een meisje krijgen en wij noemen haar voorlopig 'baby Chica' (lieve kleine meid). Wat een dag vandaag🍀🥂🎊💕

16-01-2022, De dagen kabbelen lekker voorbij, waar we een beetje alledaagse dingen doen, boodschappen wandelen fietsen, dus heerlijk relaxed. Het weer is ietjes frisser maar nog volop zon dus zolang die schijnt is het zeer aangenaam🌞🤗. Vandaag zijn we uit eten geweest met onze Duitse buurtjes, zij gaan volgende week weer verder reizen.  We hebben afgesproken dat we een keer naar Duitsland komen om hun thuis op te zoeken, dat wordt dan ergens in de zomermaanden😊👍.

20-01-2022 vandaag naar Acebuchal met onze Duitse buurtjes.

Hier volgt het verhaal van de geschiedenis van dit pittoreske dorpje, met zijn spectaculaire landschappen en fantastisch eten.

Het 'verloren' dorpHet 'verloren' dorpHet 'verloren' dorpHet 'verloren' dorp

De weg ernaar toe is prachtig en uitdagend; smal en het laatste stuk onverhard en behoorlijk hobbelig

Achter al die vredige schoonheid schuilt echter een tragische geschiedenis. Daardoor kreeg El Acebuchal zelfs lange tijd namen als 'Spookdorp' (El Pueblo Fantasma) of 'Verloren Dorp' toebedeeld.

De geschiedenis van El Acebuchal is op zijn zachtst gezegd nogal ingewikkeld. Het dorpje, ontstaan in de 17de eeuw, ligt op een traditionele muilezelroute tussen Granada en Malaga. Het was altijd al een tussenstop voor handelaren, een rustplek ook om benodigheden in op te slaan.

Zoals zo veel dorpen in het gebied leden Frigiliana en Acebuchal verschrikkelijk tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Frigiliana werd ‘Rood’ (Republikeins) verklaard in juli 1936. De fascisten heroverden het dorp al snel in februari 1937 en namen wraak op iedereen die zelfs maar verdacht leek als ‘communist’.

De standrechtelijke executies en het schrikbewind dreven heel wat dorpelingen naar de omliggende bergen, waar ze een linkse guerrillabeweging vormden, die bekend stond als de 'Markies' - onder leiding van José Muñoz Lozano, bijgenaamd 'Roberto'.

Toen de burgeroorlog eindigde in 1939, richtte generaal Franco zich op het opruimen van verzetsbewegingen. De Markies stonden hoog op de lijst.

Het was het begin van een bloedige guerrillaoorlog tegen de Guardia Civil, die tot 1952 duurde! Frigiliana en Acebuchal lagen middenin de vuurlinie. De dorpelingen werden van beide kanten lastiggevallen.

In de zomer van 1948 bevalen de autoriteiten de bewoners van Acebuchal (zowat 200 mensen) hun huizen te verlaten. Het dorp werd er lang van verdacht schuilplaatsen en voedsel te bieden aan de guerrilla.

Spookdorp’ Acebuchal bleef verlaten tot 1998.

Het 'verloren' dorp

Eén man - Antonio 'El Zumbo' - vervulde zijn levensdroom door terug te keren naar Acebuchal en het dorp beetje bij beetje weer op te bouwen.Het resultaat was spectaculair, vooral als je bedenkt dat alles er toen manueel gebeurde en er zelfs geen elektriciteit of water was, tot 2003!

De 'tienda' van Antonio

Antonio's familie beheert nu het landelijke hotel en succesvolle restaurant'El Acebuchal'

Het restaurant

in het dorp. Het eten is er fantastisch: de meeste producten zijn lokaal en biologisch geteeld - de salades zijn bijvoorbeeld geweldig. Dat geldt ook voor het zelfgemaakte brood,

Huisgemaakt broodHuisgemaakt brood

de desserts, het ijs en de olijfolie van deze familie. De specialiteit van het huis is wild: wild zwijn, konijn, hert, eend en lamsvlees. Een aanrader!

Breng wel cash geld mee, want Acebuchal heeft geen vaste lijnen en dus worden betalingen met kredietkaarten niet geaccepteerd.

Tot zover het verhaal van dit dorpje. Op de terugweg hebben we nog een tussenstop in Frigiliana gemaakt, hét witte dorp van Andalusië

FrigilianaFrigilianaBloeiende cactusKleurrijk

Wat een fantastisch leuke dag was dit👍👌😃

Hopenlijk vonden jullie het leuk om te lezen én tot de volgende keer maar weer😊

Lieve groetjes van ons😃🤗

1. Thea:
    21 januari 2022
    Hallo lieve mensen allereerst gefeliciteerd met het aanstaande wonder en wat een leuk reis verhaal hier is alles oke lieve groetjes.
  2. Chantal:
    Superleuk verhaal!
    Ik gok ook op baby chica 😁
  3. Mary Bregman:
    22 januari 2022
    Gefeliciteerd opa en oma met het fantastische
    bericht van de zwangerschap. Heel mooi.
    Was weer interessant om Jullie belevenissen the lezen. Carpe diem.
    Lieve groet.
  4. Gerrie en Marian:
    22 januari 2022
    Wat een verrassing! Erg leuk. We hebben elkaar ondertussen alweer gesproken, maar toch gefeliciteerd. Het waren een paar mooie en gezellige weken. Vooral mooi weer en leuke plaatsjes. Veel gezien. Wie weet gaan we het nog eens doen.
  5. Mario:
    22 januari 2022
    Weer een leuk verslag en wat een leuk bericht oma en opa.we hadden het al via de telefoon besproken gefeliciteerd
  6. Roos:
    22 januari 2022
    Lieve mensen Wat een mooi nieuws, gefeliciteerd! En mooie verhalen weer. Geniet van alles en wij genieten mee. Jaloers, maar zo jullie gegund!! Liefs Roos
  7. Clement Shimo:
    Hallo , idd happy nw year 2022 ik heb volgens mij al gedaan anders bij deze
    wat een leuk verhaal weer , jullie doen heel goed maar wel voorzichtig want corona loopt ook rond, Ik ben positief ingesteld maar wel altijd negatief op corona maar deze keer positief maar gelukkig , hij vindt me niet leuk dus geen klachten
    Waaoh wat goede nieuws voor Randy , gefeliciteerd
    jullie gaan goed
    liefs .Clément
  8. 😘Bea:
    22 januari 2022
    Superleuk begin van 2022 met prachtig nieuws.
    Gefeliciteerd, jullie worden opa en oma.
    Ook weer mooie verhalen met bijpassende foto's! Wat is het toch heerlijk vertoeven daar in Zuid-Spanje. Veel plezier nog daar😘
  9. Esther Mulders:
    23 januari 2022
    Wat een mooi bericht zo in het nieuwe jaar, een kleinkind op komst. Geweldig! Van harte gefeliciteerd Erica en Rob. Groetjes, Esther en Ruud
  10. Tineke:
    23 januari 2022
    Gefeliciteerd aanstaande opa en oma!!! Heel mooi nieuws.
  11. Jose:
    23 januari 2022
    Wat een leuk en mooi nieuws, van harte
    gefeliciteerd!😊😃
    Weer genoten van jullie reisverhalen hoor!!
    Groetjes uit een grijs Holland☁️