Verder door Marokko

25 januari 2020 - Merzouga, Marokko

We zijn nu 2 weken in Marokko, we zien soms mooie dingen, maar ook veel afval en we voelen ons niet overal welkom. Het bedelen vind ik verschrikkelijk, ook als ze je wat willen verkopen is meerdere keren 'nee dankjewel' zeggen niet afdoende.

In Marrakech hebben we eerst de tuin van Agdal bezocht, daar was ook een enorme vijver met karpers.

Marokko

Wanneer je een stuk brood in de vijver gooide zag het er zo uit😊.

Marokko

Aansluitend zijn we via het Bahia Paleis (waar we geen foto's konden maken), in verschillende Souk's geweest die aan het plein Jemaa-el-Fna liggen,

Marokko

ook staat hier de Koutoubia moskee. Op het plein is er in de ochtend markt en eind van de middag wordt alles omgebouwd tot eet tentjes en zijn er allerlei attracties/optredens te zien, zoals slangenbezweerders en acrobatische kunsten.

Op de tweede dag dat we naar Marrakech gingen (lopend) zagen we veel ooievaars, die hadden we wel al eerder gezien maar dit zag er toch wel wonderlijk uit

Marokko

We hadden heel veel gelopen en we zochten iets om even koffie te drinken maar we liepen rondom een stadswal met allerlei ingangen van Souk's en konden het grote middenplein niet echt vinden. Toen zijn we er met een docker heengebracht, was een leuke ervaring om zo door de smalle Souk straatjes te 'racen' en uiteindelijk zaten we heerlijk aan de koffie😊☕

docker

Er wordt gesproken over dat de koning op 15-01-2020 in Essaouir op bezoek komt en laten wij daar nou ook net zijn om de stad te bekijken😊

Marokko

Hier een groep kamelen rijders die de koning welkom heten in hun dorp

Marokko

Voor de vissers gaat het werk gewoon door, ondanks alle ophef in de stad

Marokko

Het is een ontzettend mooie plaats, Essaouira

Marokko

De medina is mooi kleurrijk, open en toegankelijk, je kunt er rustig doorheen wandelen zonder omver te worden gereden door brommertjes of dockers.

De koning werd rond 14.30u verwacht en de bevolking was in grote getalen aanwezig, net als politie/militairen en andere hoge pieten. De wegen waren allemaal voorzien van honderden Marokkaanse vlaggen, de wegen waren geveegd en de belijningen op straten opnieuw geverfd, dus het hele dorp stond op z'n kop, maar de koning was er om 18.00u nog niet🤔😒. We hebben zelfs het idee dat ie helemaal niet is geweest😕

Na een paar dagen zijn we in Paradise Valley geweest, een vallei waar je in kunt lopen(wandeling van 2 uur), was erg mooi. De vallei ligt vlakbij Agadir.

paradise valley

We zijn nu 4 weken in Marokko en als ik voor mezelf spreek, kan ik zeggen dat het niet mijn vakantieland is. Ik voel me niet zo vrij om te gaan en staan waar ik wil. Ik vind het niet een uitgesproken mooi land, er zijn best veel mooie plekken zoals de foto's laten zien, maar er zijn ook veel droge dorre kale vlaktes en overal liggen bergen afval😝. Rob ziet het wel anders, die kan goed accepteren hoe het land is en geniet van wat er elke dag op z'n pad komt. Hij is nog steeds erg nieuwsgierig wat er verderop weer is.

Tijdens een bergwandeling zagen we een aantal dromedarissen🐪🐪 lopen, waarvan 1 een jonkie bij zich had, dat zag er wel heel schattig uit en we konden er een foto van maken zonder belaagd te worden door iemand die er geld voor wil.

drommedarissen

Ik begrijp wel dat ze proberen wat geld te sprokkelen, maar als je dat doet kun je wel honderd keer per dag geld geven, het houd niet op. 😔

We gaan soms ook een stuk het binnenland in en dan zie je de omgeving veranderen, ten eerste zijn de wegen slechter maar de natuur wel wat mooier. In het anti Atlas gebergte zie je ook dat het gebied minder bevolkt is en je merkt dat het behoorlijk zanderig is wat soms flink opstuift. We zitten ook wel richting woestijngebied.

Marokko

Klimmen en dalen, Rob is in zijn element😊

Marokko

We hebben in dit gebied 2 dagen gereden, het was een indrukwekkende omgeving met veel wisselingen in landschappen. Vooral de vergezichten met verschillende bergen achter elkaar zag er erg mooi uit.

Marokko

De tweede dag reden we langs een rivierbedding waar de gevolgen van een eerdere overstroming nog goed zichtbaar waren. Op een aantal plaatsen was het asfalt weggespoeld en reden we stukken onverhard met de nodige hobbels en kuilen. Gelijk een test of alles in de camper goed vast staat🤪😊

Marokko

Op 22 januari reden we vlak langs het hoge Atlas gebergte, waar we in de ochtend begonnen met wat sneeuw

Marokko

Het vriest soms een beetje in de nacht, maar overdag is de zon zo krachtig dat ondanks dat de buitentemperatuur 4 of 5 graden aangeeft, het aangenaam warm aanvoelt.

Marokko

We zijn in een Kashba geweest, dat is een soort dorp opgebouwd van leem en heeft hele smalle doorgangen, het ligt meestal tegen een berg aan. In deze Kashba wonen nog wel een aantal mensen, maar de meeste zijn naar modernere huizen aan de overkant van de rivier verhuisd.

Marokko

We hebben er een poos gelopen en achter de berg is een soort kale vlakte, mooi door zijn eenvoud en zo zie je maar weer hoe klein de mensen toch zijn😊

Marokko

Op 23 januari zijn we door de Gorges du Dades gereden en daar rijd je ook door een kloof, best spectaculaire rit. Het hoogste punt wat we behaald hebben is ruim 1800 meter.

Marokko

Door sneeuwval en ijzel op de weg konden we de rit niet helemaal afmaken maar het belangrijkste deel hebben we wel gereden

Marokko

Onderweg zie je ondanks dat er wel wat toerisme is, ook de lokale bevolking gewoon hun dagelijkse dingen doen

Marokko

Daarna zijn we doorgereden naar de Gorges du Todra, daar zijn we lopend doorheen gegaan.

De kloof

Op de camping zaten we nog op ruim 1400 meter hoogte, dus echt wel koud❄️❄️. Ook waren door de lage luchtdruk alle verpakkingen bol gaan staan zelfs in de vriezer, het leek dus bedorven maar dat was niet zo😊😉

De dag erna zijn we richting de rode duinen gereden, dit ligt in de Sahara, hier zagen we heel veel dromedarissen

Marokko

omdat er veel tochten door de woestijn worden georganiseerd voor toeristen. We staan zo dicht bij de duinen dat we de tochten vanaf de camping kunnen volgen

Marokko

De weg naar de camping was onverhard en onze campers moesten echt even hun best doen om er te komen

Marokko

De temperatuur is hier weer hoger, dus konden we weer heerlijk in het zonnetje zitten🌞

We zitten echt aan de rand van de Sahara, de volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om de zonsopgang te fotograferen, maar helaas was het bewolkt dus de kleuren kwamen minder mooi uit dan normaal. Daarna zijn we de duinen ingelopen en het plan was om de hoogste te halen

Marokko

Dat hebben we dus gehaald, maar was echt pittig

Zware klim

Eenmaal boven hebben we mooie en leuke foto's gemaakt

woestijnDe rode duinen

Marokko

Ook een foto van de camping van bovenaf

Marokko

Daarna dalen, dat ging aanzienlijk sneller😉, Rob wilde wel even laten zien hoe snel hij dat kon, maar dat liep uit op een buiteling 😂😂, gelukkig niets bezeerd want het zand was zacht. We hebben er smakelijk om gelachen.

In de middag tagine besteld en dat werd bij de camper bezorgd

tagine

Heerlijk gegeten😊 en de rest van de middag van de zon genoten want het was weer helemaal opgeklaard en flink warm geworden.

We gaan vanaf 26-01-2020 weer ri Spanje omdat meerderen van de groep zich minder op het gemak voelt, maar 1 persoon krijgt ook lichamelijke klachten waarschijnlijk ook stukje heimwee erbij, ook kunnen we sportief gezien m.n. fietsen ook niet echt uit de weg en we hebben dus besloten de reis in te korten en dan vooral door niet langer dan 1 hooguit 2 dagen op een camping te blijven, maar wel de bezienswaardigheden nog te bezoeken die op de planning stonden en dat hebben we dus ook gedaan. Het is fijn om te ervaren dat de afspraak 'samen uit, samen thuis' nageleefd wordt. En na het moment van deze beslissing werd er toch opgelucht adem gehaald omdat iedereen het goed opnam.

Groeten van ons 👋😊

1. Marijke van Kommer:
    25 januari 2020
    Wow wat een ervaring,om dit mee te maken.goede reis en lekker genieten
  2. Mary Bregman:
    25 januari 2020
    Bijzondere ervaringen en aan aansprekende indruk door de foto's, maken dat ik een klein beetje mee kon reizen. Goede reis nr Spanje. Lieve groet Mary
  3. Gerrie en Marian:
    26 januari 2020
    Dat is het mooie van avontuur. Je komt van alles tegen, wat anders is of kan zijn in onze wereld. Het zijn juist de cultuurverschillen die het leuk of interessant maken. Omgaan met het zicht op armoede is altijd een moeilijk punt.

Zullen de mensen nog een keer gaan vlaggen als de koning langs wil komen? Check het weer naar Spanje voordat je oversteekt, is nu even niet geweldig.

Groeten, Marian en Gerrie
  4. 😘Bea:
    26 januari 2020
    Een unieke ervaring dus, mooie foto's en jullie hebben kennisgemaakt met een hele andere cultuur. Dat zijn belevenissen die je nooit meer vergeet. Goede en veilige reis terug naar Spanje.😘
  5. Thanja:
    26 januari 2020
    Mooie foto's, ziet eruit als een bijzonder en afwisselend land.
  6. Tineke:
    26 januari 2020
    Mooie indruk van Marokko zoals je het beschrijft. Goed dat je ook de mindere ervaringen vertelt. Lees wel dat jullie heel veel bijzondere dingen zien en mee maken. Dat maakt de reis in ieder geval de moeite waard.
  7. Kayleigh van Genderen:
    Hoi Rob & Erica,

Indrukwekkende foto's! Goed dat jullie hebben gekozen om de reis iets in de korten, maar nog wel te gaan zien wat jullie wilden zien. Het klinkt in ieder geval als een prachtig avontuur!
    Doe voorzichtig, maar vooral veel plezier nog🤩
    Kus Kayleigh
  8. Marja:
    26 januari 2020
    Super leuk om een stukje mee te reizen. Ik ben nooit in Marokko geweest, wel in Tunesië en Egypte dus herken wel Noord Afrikaanse dingen. Fijn dat jullie met een heel gezelschap reizen.
    Goede reis terug naar Europa. Lieve groetjes, Marja
  9. Mario:
    27 januari 2020
    Mooi verhaal en verslag van jullie trip
    Genoten van de foto’s
  10. Clément:
    27 januari 2020
    Waaoh
    Erica en Rob wat indrukwekkende reis!
    Erg leuk om te zien , wat kan je goed vertellen , het lijkt alsof ik ook geweest ben
    Jullie gaan goed
    Enjoy😊
  11. Jose:
    29 januari 2020
    Weer genieten van jullie belevenissen en foto’s van jullie reis!
    Zo krijg je wel een indruk van het land.
    Niet verstandig om samen met de camper door Marokko te reizen lijkt me.
    Nog heel veel reisplezier!🌞