Spanje here we come🌞🇪🇸

25 september 2023 - Utrera, Spanje

30-08-2023, Vandaag de camper uit de stalling gehaald en naar CP 'Decemberhoeve' gereden in Nieuw Vennep, om in de buurt van de camper dealer te zijn waar we morgen rond 8uur moeten zijn voor de jaarlijkse vochtmeting en wat kleine garantie dingetjes.

31-08-2023, Vandaag terug naar 'huis' in Almere, daar blijft de camper een paar daagjes staan😊

Ons huis voor ons 'huis'

05-09-2023, Vandaag weer terug in Weesp voor twee dagen. s' Middags  naar de kaakchirurg geweest voor controle...alles goed gekeurd👍🤣. Woensdag met campervrienden geluncht en donderdag bij onze zoon geluncht, daarna richting het zuiden vertrokken😊👍.

07-09-2023, In Vessem CP 'Spekdonken' aangekomen, omdat het nog prachtig weer is blijven we hier een paar daagjes. We krijgen bezoek van G, die doet een motorrit en blijft hier eten😃, gezellig🤗😁. We hebben ook wat fietstochtjes gemaakt en genieten van het buitenleven👍

BrabantHapertHapertHapertLage MierdeEsbeekEsbeek

Lage Mierde

11-09-2023, Vandaag rijden we wat verder, we willen in noord Frankrijk komen. Het was weer een superwarme dag, maar in de camper met airco aan goed te doen😄. Onderweg weinig oponthoud, zelfs rustig te noemen😉. We hebben niet de standaard wegen door België genomen, wat resulteerde in een afwisselende leuke route. De CP die Rob had uitgezocht is prima en in een leuk klein plaatsje; Bergnicourt.

BergnicourtBergnicourt

Bergnicourt

12-09-2023, Het heeft vannacht wat geregend, maar met opstaan was het prachtig zonnig. We waren vroeg op omdat de gemeente het geld (5€) voor de CP kwam innen (08.15u!!)🤣🤣. Lekkere lange dag, zegt Rob dan😄👍. Rond 9.00 uur al op pad dus. We rijden heerlijk op de tussenwegen op 't  gemakkie,  in de middag trok het dicht en hebben we een poos in de regen gereden. De geplande CP zijn we voorbij gereden want het regende nog behoorlijk en het was nog vroeg. Rob besloot om nog stukje door te rijden, anders zit je in de auto te wachten tot het droog wordt😏. Na nog een uurtje rijden zijn we op de volgende CP aangekomen; Neuvy sur Barangeon. Een oude verlaten camping is door de gemeente omgeturnd tot CP, en alles gratis😃.

Neuvy-sur-BarangeonNeuvy-sur-Barangeon

Ook brak de zon weer door👍🌞🌞en hebben we nog door het dorpje gewandeld 😁

Neuvy-sur-BarangeonNeuvy-sur-Barangeon

13-09-2023, we starten de dag met mist, die wel weer snel optrok. Rond 9.30u gaan rijden, het was weer erg rustig onderweg en we hadden wat meer doorgaande wegen en dus sneller op de volgende CP in Lignières-Ambleville

Lignières-Ambleville met alle voorzieningen en ook weer gratis. Veel gemeenten doen dit op deze manier en hopen zo op wat klandizie voor de lokale ondernemingen👍. Lekker stukje gewandeld en dan kom je vanzelf weer leuke plekjes tegen🤗😃

Lingières-AmblevilleLignières-AmblevilleEen oude was plaats met een irrigatie systeem erbij zodat je ook water kon pompen uit de nabij gelegen rivier, deze had 4 baden.

Stukje historie:                                            In Frankrijk zijn deze oude openbare wasplaatsen vaak mooi gerestaureerd. Het is de moeite waard om een kijkje te nemen bij deze gevarieerde bouwwerken. Ze liggen natuurlijk altijd in de buurt van een bron of een rivier.

De oudste openbare washuizen dateren uit het einde van de achttiende eeuw en kregen later soms ook een sociale functie. Men bouwde bijvoorbeeld boven het washuis een gemeentehuis, dan hadden de mannen ook wat te doen.

Vóór die tijd moesten vrouwen vaak kilometers lopen met hun zware spullen. En was het maar de vraag of er niet te weinig of te veel water in de rivier stond. Het wasgoed werd gewassen door op een steen te slaan, te boenen en te wrijven, bij voorkeur aan de hoge oever van de rivier waar de stroming het sterkste is. Soms hadden de wasvrouwen draagbare knielbanken, de ‘chabot’

Lignières-Ambleville

opgevuld met stro of oude vodden, open aan één kant.” De wasvrouwen konden in deze lavoirs zo prettiger dit zware werk doen, vaak waren de wasplaatsen ook overdekt.

Door de aanleg van waterleidingen en riolering tot in de huizen, verdwenen uiteindelijk veel van deze oude wasplaatsen in Frankrijk. Maar uit cultuurhistorisch belang werden er gelukkig een heleboel opgeknapt en behouden voor de toekomst.

Lignières-AmblevilleLignières-Ambleville

14-09-2023, Gisteren  geprobeerd om een plekje op een CP in Bilbao te regelen, maar daar waren we te laat voor (moet minstens 48 uur voor die tijd). Dus hebben we een plek gevonden in de buurt van Bilbao, zodat we er morgen bijtijds kunnen zijn in de hoop dat er nog plek is😬. We hebben nl met onze vrienden uit Castricum daar afgesproken, die zijn toevallig ook in Spanje én in de buurt🤣👍. Zo grappig dat je elkaar dan zo weer tegenkomt😉😁. We hebben door dit alles een lange reisdag gehad, met druk verkeer en file bij Biaritz, smalle wegen met flinke haarspeldbochten waar je net 30 km kon rijden🤭🙈. We zijn om 8.30u vertrokken en kwamen om 17.30u bij de CP 🥵.                                                        Deze is wel heel erg leuk, het is bij een klooster met een refugio aangebouwd, voor de Pelgrims die de route naar Santiago de Compostella lopen. Ik heb altijd in de camper een jacobsschelpje, maar die is nogal kwetsbaar en nu heb ik een andere gekocht als sleutelhanger, want

Ziortza-Bolibar bij hetZiortza-BolibarZiortza-BolibarZiortza-Bolibarklooster kon je ook souvenirs en etenswaren kopen,  wij hebben ook nog een speciaal biertje, cola en kaas gekocht  dat hadden we wel verdiend na zo'n lange dag. Voor dat we gingen eten nog stukje gewandeld om de benen te strekken en te genieten van het mooie uitzicht 🤩👍

Ziortza- Bolibar

15-09-2023, Vandaag naar Bilbao, daar ontmoeten we P&A 🤗, het was maar een uurtje rijden. We kwamen bijna tegelijk aan en eenmaal gesetteld hebben we koffie gedronken+lekkers😋. s'Middags naar Bilbaocentrum gegaan met de bus, daar heerlijk rond gelopen en eind van de middag weer terug, nadat we een uur bezig waren om de opstapplek van de bus te zoeken🤣🤣.

BilbaoBilbaoBilbao

Bilbao

16-09-2023, Nog een dagje in het teken van Bilbao met onze vrienden. In de avond nog een flinke regen/onweersbui⛈️⛈️, duurde zeker 2 uur🫣.

17-09-2023, Vandaag weer ieder zijn eigen weg, maar we wilden nog even een laatste bakkie doen op de parkeerplaats naast de CP. Officieel mag je daar niet staan met camper. Net op het moment dat we daar wilde oprijden kwam er politie om de parkeerplaats leeg te vegen (er staan er vaak die blijven overnachten), dus onze koffieplannen gingen niet door🫣, want onze vrienden waren nog op de CP en wij konden nergens staan🥴

Bilbao Dus afscheid via de app🤭.  We waren vrij snel op de volgende plek, maar daar was het niet leuk dus stukje doorgereden en nu zijn we op een goede plek, bij een klein dorpje🤗; Sajazarra.Sajazarra Dit is ook één van de mooiste dorpjes van Spanje🤭.SajazarraSajazarraSajazarraSajazarraSajazarra

Sajazarra                       We zijn na de lunch gaan wandelen en we kwamen leuke plekjes tegen, waaronder de druiven met een zakje eromheen, zoals op de foto te zien is.  Volgens een Spaanse señor die we spraken worden deze druiven op deze manier behandeld om er rozijnen van te maken, hoe het precies werkt kon ik niet goed begrijpen🥴. De afgelopen tijd merken we dat we wat meer met de bevolking praten, zij vinden het erg leuk dat we de taal proberen te spreken en wij leren er alleen maar van👍

18-09-2023, Het is voor het eerst sinds tijden dat het wat frisser is in de nacht en ochtend, we zitten ook wat hoger in de bergen dus ook wel logisch👍😄. Vandaag weer nieuw plekje zoeken en zo gaan we steeds een beetje zuidelijker. Vlakbij Valadoid aangekomen maar de eerste plek was niets, dus maar weer voor de tweede optie, gebeurt wel vaker🤣🤣. Naast een leuk plaatsje; Simancas, deze keer met oude historische brug als ons uitzicht👍

SimancasSimancasSimancasSimancasSimancas

Simancas

19-09-2023, Vroeg vertrokken omdat we een leuke CP zagen op 350 km, dus als je daar niet te laat aan wil komen beter om bijtijds te gaan. Rob wilde ook nog even tanken (€1,49 L)🤭. Onderweg nog een koffie stop daarna lunch stop en om 14.00u waren we op de bestemming in Montánchez; CP 'Camperstop Alegria' van Nederlandse eigenaren

Montánchez                       Hier willen we 2 of 3 nachtjes blijven om ook een wasje te draaien en de omgeving te bekijken🤩. Ze hebben hier een lange oprijlaan met mooi aangelegde natuurlijk tuinCamperstop AlegriaCamperstop AlegriaCamperstop Alegria                       Na het  acht uur journaal werden we getrakteerd op een mooie zonsondergang

Camperstop Alegria

20-09-2023, We starten de dag met een prachtige zonsopkomst, mooie dag om een wasje te draaien, we hadden best wat opgespaard 🫣. We zijn naar het dorpje gelopen om wat boodschappen te doen bij de lokale supermarkt. Na de lunch zijn we naar een oud kasteel gelopen, beste klim maar dan ook prachtig uitzicht.

KasteelKasteelKasteelKasteelKasteelBalcon de Extremadura

Naast het kasteel was nog een begraafplaats, die in 2015 was uitgeroepen tot mooiste bovengrondse begraafplaats van Spanje, ik vond het geen 'prijs' waard

BegraafplaatsWe hebben geen foto's van de directe graven, dus het is alleen mijn oordeel🤣

21-09-2023. De dag begon met mist, dat wil zeggen we stonden in de wolken🤭. Vergeleken met gisteren scheelde het wel 15 graden. Besloten om een stukje te gaan rijden ri Utrera, een leuk plekje gevonden in Monesterio. Een levendig stadje en naast een supermarkt👍😁. We waren als eerste maar het duurde niet lang tot er wat meer camperaars kwamen😃. Het is wel een gewild plekje want alles is er gratis zelfs stroom🤗, na een broodje zijn we het stadje rond gewandeld

Monesterio

Monesterio

22-09-2023. Soort van thuiskomen op Finca Angela in Utrera. In een jaar wel het één en ander opgeknapt en bijgebouwd, heel leuk om te zien. De sfeer blijft gelukkig hetzelfde en het maximale aantal campers (8) ook👍🤗

Finca Angela                       s'avonds weer genoten van een heerlijk diner😋👍😁.Finca Angelanasi kuning

Je merkt wel dat in de loop van de tijd het drukke leven van campereigenaren zijn tol gaat eisen waardoor ze, nu alles goed loopt, een stapje terug kunnen doen. Voorheen kookte ze  6 dagen per week en dat is nu teruggedraaid naar 2x per week, voor ons jammer🤣 maar voor hun begrijpelijk 😁👍. Hij kookt met passie en plezier en de laatste tijd begon het echt op aangenomen werk te lijken en het plezier ging er vanaf🥴.

23-09-2023, Rustig dagje, eerst kwalificatie gekeken daarna rustig opgestart. Ze voorspellen een warme dag. In de middag samen uurtje gewandeld en later is Rob nog naar de stad gelopen (oefenen voor de 4daagse Marbella begin oktober)😁👍. Gelijk paar boodschapjes meegenomen😁. We zijn vandaag alléén maar buiten geweest, vanaf 9.00 tot 21.00🤣🌞🌞🌞,  wat een prachtige dag en genoten van ons uitzicht

Finca Angela

24-09-2023, Wat een dagen beleven we,  heerlijk......hier kan ik zo van genieten🌞🌞🌞🤗🤗

Finca AngelaFinca Angela verder hoef ik niets🤣🤣🤣🤣🤣🤣.....we genieten nog ff verder en zou zeggen tot het volgende verhaal👍🤗😁

1. Katty:
    25 september 2023
    Welkom terug in ons mooie land,want ja,we zijn hier ondertussen resident
  2. Mario:
    25 september 2023
    Weer een leuk verslag en mooie foto’s
  3. Marja:
    25 september 2023
    Fijn dat jullie reis zo goed is verlopen en zo te lezen en te zien is het weer volop genieten. Ik reis graag met jullie mee en geniet van de prachtige foto’s. Fijne tijd gewenst 🥰🥰
  4. 😘Bea:
    25 september 2023
    Prachtig verhaal weer ( met uitleg👍). En hele mooie plaatjes. Zalig genieten dus van het mooie weer😎 en nieuwe plekjes en ervaringen. Heel leuk voor ons om te lezen😃 Fijne reis verder en Rob alvast succes met je " loop"
  5. Roos:
    26 september 2023
    Net terug van onze 2e campervakantie. Ik begin jullie steeds meer te begrijpen. Wat een heerlijke manier om te reizen. Genieten jullie veilig en gezellig verder. Liefs Roos
  6. Tineke:
    26 september 2023
    Gezellig om jullie weer zo te kunnen volgen....
    Heerlijk blijven genieten!💞
  7. Ron van Nimwegen:
    26 september 2023
    Lekker hoor weer naar het zuiden , geniet er weer van , liefs van Ron!
  8. Caroline:
    27 september 2023
    Wat heerlijk om te lezen en wat schrijf je gezellig Erica. Ook voor ons is het genieten om jullie verhalen te lezen en de prachtige foto’s te bekijken. En we krijgen ook nog gratis geschiedenisles
    Kortom: genieten! Liefs van ons ( menno en caroline
  9. Jose:
    29 september 2023
    Oh wat heerlijk, jullie weer naar het warme zuiden😎
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen en welke pc’s jullie aandoen.
    Wij brengen onze camper volgende week weer naar de winterstalling tot het voorjaar😊
    Veel reisplezier!
  10. Esther Mulders:
    29 september 2023
    Hallo Erica en Rob, weer genoten van jullie leuke reisverslag en prachtige foto’s. Zoals altijd maken jullie weer een interessante reis en leggen mooie contacten. Een fijne tijd toegewenst. Groetjes, Esther en Ruud
  11. Thanja:
    15 oktober 2023