Route 'canal du midi'

22 oktober 2020 - Fitou, Frankrijk

We starten met het fietsen van de route 'canal du midi' in zuid Frankrijk vanaf Bordeaux  tot Beziers, we doen dit samen met P&A . We gaan met de camper elke keer op een camperplek staan en dan fietsen we de ene dag de 'terug' route en de volgende dag de 'heen' route. We hopen het binnen een week of 3 a 4 te doen.

Vandaag (02-10-2020), hebben op de  🚲Bordeaux verkend, het begin van de route. Wat een oude stad zeg met imposante gebouwen.

Bordeaux

Veel hele kleine straatjes  leuk om doorheen te fietsen en zeer fietsvriendelijk met overal fietspaden!! Het weer was erg wisselvallig, flinke 🌧 gehad maar overgrote deel met mooi 🌞 en droog weer kunnen fietsen (42km).

03-10-2020 Vandaag niet gefietst, i.v.m. de slechte weersvoorspellingen⛈🌬🌧. In de ochtend nog wel kunnen rennen, was poosje droog. Later gingen we lopend naar een winkel gebied in de buurt maar toen zijn we echt doornat geregend🙄🙄🌧 de ☔ hebben we weg kunnen gooien, die kon niet zo goed tegen de harde wind😄. Op de camping had deze kat wel een goed plekje met een wind bestendige plu ☔

Kat op de camping

04-10-2020 Met de camper naar Sauveterre de Guyenne gereden en vanuit daar 45 km v.v. de route terug gefietst (naar Creon). Onderweg zagen we nog twee🦌🦌. Nog steeds onbestendig weer,  we gokten op beetje droog en zonnetje maar helaas, weer een nat pak😆 en een boom op de weg.

Route canal du midi

05-10-2020 Vandaag de andere kant van de route gefietst (42km), naar het plaatsje Hure. Het was vandaag beter weer met zonnetje, wel 1 buitje gehad. De route was erg mooi en ook wat heuvelachtig.

Route canl du midi

06-10-2020 De hele dag regen voorspeld, dus niet fietsen😇, we hebben genoeg nattigheid gehad. Wel wandeling gemaakt, werden evengoed nog behoorlijk nat🌂☂️☔ 🤭. Maar ja wel een mooie wandeling gemaakt van ruim 12 km😉

Route canal du midiRoute canal du midiOnderweg wel weer een boom op ons pad🙄

Mooie plaats Le Mas-d'Agenais:

Wasplaats

Route canal du midi

07-10-2020 Vandaag zon🌞🌞, heerlijk kunnen rennen, op egale ondergrond. Om 13.34 op de fiets gestapt  en een route van 43 km, vanaf Le Mas-d'Agenais gereden echt langs het canal du midi.

Route canal du midi

Prachtig zoals de volgende foto's laten zien.

Route canal du midi

Tijdens een drink pauze konden we heerlijk van het zonnetje genieten in het haventje, tevens eindpunt in Meilhan sur-Garonne.

Route canal du midi

En daarna weer terug naar de camper fietsen

08-10-2020. Het was erg mistig en kil vanmorgen, maar toch gaan fietsen,

Route canal du midi

mooie route weer langs het kanaal.

HerfstSnelheidscontrole

Voordeel van langs een kanaal fietsen is  dat het meestal heel vlak is en dus fietsen we vaak zonder ondersteuning wat weer scheelt in het opladen🤭. In de loop van de ochtend klaarde het gelukkig op en werd het aangenamer.

Route canal du midiZeilboot

Onderweg een bankje opgezocht voor de lunch, erg gezellig zo met z'n vieren. Na terugkomst bij de camper hebben we alles weer in orde gemaakt om naar de volgende plek te rijden: Castelculier.

09-10-2020, Eerst ff hardgelopen en na de lunch op de fiets gestapt, het was echt lekker weer vandaag en we konden snel de jasjes uit trekken🙂. De route liep door de grotere plaats Agen, daar zijn we door heen gefietst,  wel aardige plaats met veel kerken.

Agen

Bij Agen loopt een stenen brug over de Garonne en boven in die brug loopt dan het canal du midi. Een aquaduct over een rivier🙂

Kruising kanaal en rivier

Route canal du midi

Daarna hebben we nog een stuk van de route gedaan en weer 45 km de pedalen rondgedraaid😄.

Route canal du midi

De geschiedenis van het ontstaan van deze route  ligt in het jaar 1600, toen heeft iemand bedacht dat het mooi zou zijn om via water (het canal du midi) van de ene kant de zee en aan de andere kant de oceaan te kunnen varen, toen nog met trekboten (door paarden). Uiteindelijk heeft het tot begin 1900 geduurd voordat dat helemaal gerealiseerd was. Het is best interessant om te lezen hoe dat allemaal is gegaan (ff googelen😉).

10-10-2020, Leuke datum vandaag😄, vandaag gaat de route vanaf Castelculier  naar Valence en v.v. We vertrokken na de lunch gezien de weersvooruitzichten, ochtend regenachtig, middag zonnig. We zijn nog wel even naar de opgraving van een oud badhuis gelopen  dat was om de hoek bij de camperplek.

Opgraving van een oud badhuis

Het was een goede keus, heerlijk gefietst, we zijn ook nog door de plaats Valence gefietst. Mooie stad, maar weinig leven in de brouwerij😄, ondanks het weekend.

Route canal du midi

In Nederland is het juist topdrukte op zaterdag🤣🤣. Op de terugweg zijn we nog naar een kasteel gereden,  het lag wel erg hoog dus we zijn er niet helemaal geweest🙃.

Route canal du midi

Ook kwamen we nog langs een aparte camperplek, tegenover een oud abattoir 🤪. Zoals de meesten wel weten heb ik in mijn jeugd tegenover een abattoir gewoond, nou deze ziet er een stuk leuker uit😂

Route canal du midi

En deze 'wolkenmaker' kwamen we vandaag ook elke keer tegen. Nucleaire elektriciteits centrales bij Golfech

Route canal du midi

Eenmaal weer terug bij de camper zijn we naar een volgende bestemming gereden met de camper, de eerste  CP was gesloten, daarna zijn we in Moisac beland op een CP bij een haven.

11-10-2020, Vandaag staat een stadswandeling op 't programma.

Kunst

Moissac is een leuk havenstadje met veel bruggen en sluizen

Haven in MoissacBrugVanaf de brug

en er was een hele grote markt.

Paraplu

Het weer was wisselvallig, dan weer zonnetje, dan weer buien. Rob was rondom de camper aan het rommelen en ontdekte dat mijn fietswiel helemaal krom was. We hebben dit vol ongeloof staan te bekijken omdat het bijna niet mogelijk was omdat ie op het fietsenrek stond. Verder geen beschadigingen kunnen constateren, dus een mysterie🤔. Later kwamen we erop dat we met tanken erg krap stonden en dat mijn fietswiel toch ergens tegenaan gekomen moet zijn met wegdraaien. Feit is wel dat we nu op een nieuw wiel uit moeten🙄

Beetje krom wiel😖

12-10-2020,  we gaan op zoek naar een voorwiel voor mijn fiets, de decathlon is open en heeft ons prima geholpen, maar ze hadden dit wiel niet🤔. Dus moesten we wachten tot 14.00u voor een andere fietsenwinkel.  De rest van de fietswinkels in de omgeving zijn allemaal dicht op maandag. Intussen konden we boodschappen doen ( winkelgebied). Ook de winkel die 14.00u open ging had niet het juiste wiel. Helaas zit er niets anders op om tot morgen te wachten , dan zijn alle fietsenmakers weer open. We hebben onze hoop gevestigd op een Giant fietsspeciaalzaak 🚲🙄🚲, wordt vervolgd.....

13-10-2020, yes!!! Nieuw voorwiel gescoord we kunnen weer fietsen. Maar we schuiven het fietsen een dagje verder want vandaag heen en weer gereden voor dat wiel, was gedraaid bij de supermarkt

Wasmachine

(dat is zo makkelijk in Frankrijk) en er vielen flinke buien 🌧🌧🌧.......

14-10-2020 De dag start met weer flinke regen🌧🌧🌧, gelukkig na een half uurtje werd het droog en konden we ff rennen. Om 11 uur zijn we een route van 16 km gaan fietsen, ook dit hebben we droog getroffen. Na de lunch (in de camper) hebben we nog een route van 23 km gefietst, ook droog👍😄. Tussendoor vielen er elke keer flinke buien, we hadden beetje geluk vandaag met 't weer.  De volgende camperplek ligt vlak voor Toulouse en is op het parkeer terrein van Aeroscopia,

ConcordeAriane

een luchtvaart museum, en naast de fabriek van Airbus.

Zoek de camper

Rond 17uur  ging de zon nog even z'n  best doen, wel fijn want dan warmt de camper nog lekker ff op voor de avond 🤗🤗. We hadden vandaag onder het rijden de fiets accu opgeladen en halverwege de avond zei de accu van de camper piep piep, teken dat we te weinig stroom hadden, dus tv uit lampjes uit en verder tv gekeken via de laptop. Ook de kachel kon niet meer aan want de aanjager gaat ook op stroom🤪. Op zich allemaal niet erg want de volgende dag laad de accu gewoon weer op, maar voor nu was het ff behelpen 🤭

15-10-2020 De dag start grijs en regenachtig, we wilden vanuit deze plek naar Toulouse fietsen(15 km), maar toch besloten om naar de stadscamperplek te rijden in Toulouse, zodat we snel in de binnenstad zijn. Leuke fietstocht dwars door Toulouse gemaakt,

Straatje in Toulouse

gelukkig bleef het droog🙄. Bij de bakker lekker brood gekocht en terug in de camper geluncht.  Daar hebben we voor de volgende stop een camperplek uitgezocht met full service, zodat bij beide campers de accu weer ff goed door kan laden👍😁.  Deze tijd van het jaar zijn de dagen al korter en we hadden best veel bewolking gehad en het gebruik van stroom blijft hetzelfde of soms meer (eerder donker en kouder). De camperplek ligt in de plaats Villefranche-de-Lauragsis,  met een apart kerkgebouw

Kerk

16-10-2020,  Na een goede nachtrust en stroompunt zijn zowel wij als de camper weer helemaal opgeladen 😄. Eerst ff gaan rennen en broodje halen, daarna naar het volgende punt gereden vanuit waar weer 2 kanten van het kanaal fietsen.  Het is een klein plaatsje, Le Segala en de camperplek zit precies aan het kanaal.

Camper plek Le Segala

Vandaag 50 km gefietst, was wel frisjes maar mooie route en gelukkig droog.

Route canal du midiRoute canal du midi

Sluis

17-10-2020, Opgestaan met een zonnetje aan de hemel en strakblauwe lucht🌞.

Mistig

Eerst ff brood gehaald en daarna de route gaan fietsen, maar.... het pad was voor Rob en mij (met redelijk gewone fietsen) niet te doen, modder/klei grond, waar we in weg zakten en uitgleden. Dus wij zij afgehaakt en P&A hebben de route wel gedaan (ATB fietsen). Wij hebben een route gereden over de weg, kwamen langs een stuwmeer,

Le Ségala

en langs een herdenkings monument

Monument                                           en er kwam een soort kunstwerk uit de grond🤔.Wie z'n hoofd is dit?

Kortom toch een leuke tocht gemaakt, toen we terugkwamen waren P&A ook net gearriveerd en zaten onder de modder😄. De rest van de dag hebben we lekker buiten in de zon door kunnen brengen. Rob en ik hebben in de middag nog een wandeling gemaakt. 🚶‍♂️🚶‍♀️.

18-10-2020, Weer een dag met een zonnige start, maar de temperatuur was wel flink gezakt in de nacht, het gras was wit van de kou en over het water zag je de dampen.

Mistig

Het hardlopen ging wel heel goed! Rond 10 uur naar de volgende CP gereden in Alzonne,  mooi stekkie weer😃. Daarvandaan op de fiets naar Carcassonne door de weer smalle straatjes.

Carcassonne

Waar ook een mooi kasteel (Le Cite) staat, dé bezienswaardigheid.

CarcassonneCarcassonne

Daar hebben we doorheen en langs gewandeld en ook geluncht in de binnenstad. Kortom een zeer geslaagde dag. Bij elkaar weer 45 km gefietst🚲. De terug tocht had ook wel weer wat bijzonders,  dwars door een druivenveld🤭

Volg het pad ook al is het asfalt ineens gras🤔het is een zoekplaatje maar ik fiets daar echt!

19-10-2020  Vandaag rustig aan opgestart , we gaan op 't gemakkie naar de volgende camperplek en na de lunch gaan we fietsen of wandelen. Fietsen is soms te lastig omdat het in  dit gebied vaak off road is en niet geschikt voor onze fietsen. Er staat vandaag een behoorlijk briesje 🌬🌬. Rond 12 uur waren we op de volgende camperplek in Le Somail

Camperplek

een  leuke plek bij een soort havendorpje aan het water.

Dorpje aan de haven

Na de lunch zijn wij gaan wandelen en P&A zijn gaan fietsen. Wij zijn naar het volgende dorp gelopen langs het kanaal (er voeren best veel boten,meestal huur), 12 km. Het was wel erg bewolkt maar bleef gelukkig droog.

Schip op t droge

Bij de camperplek zat ook het verhuurbedrijf van boten dus dat verklaarde de hoeveelheid huurboten😃. Eind van de middag wilde wat mensen op een huurboot aanleggen maar dat werd een komische film want die man kon echt niet varen😂😂😂. Uiteindelijk heeft een camperaar ze geholpen om aan te leggen anders waren ze nu nog bezig🤭🙄

20-10-2020, Eerst ff hardgelopen,  brood gehaald en lunchpakketjes gemaakt en daarna op de fiets naar Narbonne gereden. Leuke tocht ondanks de dreigende luchten en de stevige wind🌬.  Onderweg moesten we over een oude spoorlijn brug

Oud spoor

en een redelijk steile trap af, maar met vereende kracht hebben we het weer gefikst🤪😂. Narbonne heeft een mooie oude binnenstad met grote kathedraal en andere imposante gebouwen.

Kasteel/Kathedraal

Dit was een deel van de route waar we af zijn geweken van het kanaal, maar in het boekje werd deze plek ook beschreven als de moeite waard. Rond 15 u waren we weer terug bij de camper, 45 km gefietst.

21-10-2020, We gaan bijtijds op pad, rijden naar Capestang, waar we de camper kunnen parkeren en waarvandaan we naar Beziers fietsen.

BeziersNarbonneSluizen

Dit is voor ons het einde van de route , we hebben het grootste deel van deze route gefietst, zelfs dubbel omdat we elke keer weer terug moesten fietsen naar de camper 🚲👍. Het was een leuke ervaring, we hebben veel gezien en totaal 570 km gefietst. Kortom we kunnen zeggen dat we de route canal du midi hebben gedaan op de fiets🤗🙂

Sluis

De volgend uitdaging wordt via de Spaanse Pyreneeën weer terug richting Bilbao🤗😃

1. Nick van genderen:
    Prachtig🤩 ben gek op Frankrijk
    wel stevige fietsroutes ben ik laatst achter gekomen 🤣
    Ik neem in NL altijd de moeilijke mtb route maar als je dat in Frankrijk doet is dat toch net even iets anders😅

Groetjes ons😘
  2. Liedy:
    22 oktober 2020
    Hartstikke leuk Erica en Rob. Of dat we zelf door Frankrijk fietsen. Veel plezier nog en wij genieten mee.
    Liedy
  3. Mary Bregman:
    22 oktober 2020
    Wauw, leeromgeving wat en wat fijn dat jullie dit fysiek ook allemaal kunnen, goede reis groetjes Mary
  4. Esther Mulders:
    22 oktober 2020
    Hallo Erica en Rob, weer een mooi reisverhaal met prachtige foto’s. Ben benieuwd naar Bilbao, daar willen wij ook graag nog een keertje naar toe. Goede reis en veel liefs van Esther en Ruud
  5. 😘Bea:
    22 oktober 2020
    Jullie hebben hele leuke verhalen😃Ook prachtige plaatsen, dorpjes enz. gezien. Mooie foto's erbij. Heel fijn om te horen dat jullie het zo ontzettend naar jullie zin hebben. Wij hebben vanuit hier meegenoten. Zijn erg benieuwd naar jullie nieuwe avonturen. Veel plezier😘
  6. Ruud:
    22 oktober 2020
    Weer leuk om mee te reizen en de foto.s te zien
    Gr Sonja en Ruud
  7. Chantal:
    23 oktober 2020
    Leuk verhaal weer! Die fietsband 🙈 nu lekker naar een hopelijk warmer en droger Spanje
  8. Thanja:
    23 oktober 2020
    Mooie foto's!

Xx
  9. Jose:
    24 oktober 2020
    Heerlijk weer om jullie ervaringen te lezen!
    Jullie hebben een flinke fietsroute gedaan zeg!👍
    Wij zijn ook een keer in Moissac geweest, een mooi oud stadje, het was er toen knetter heet.
    Zijn weer benieuwd naar jullie volgende reis door de Pyreneeen. Zal pittig zijn lijkt me.
    Wij hebben vandaag weer campers gekeken, blijft een leuke bezigheid😊
    Goeie reis!! Groet van Jan en José