Andalusie, aangenaam vertoeven

27 november 2019 - El Chorro, Spanje

Aan de overkant van de CP in Ayegui Spanje, waar we 1 nacht hebben gestaan, staat een klooster waar je als wandelaar van de Camino water EN wijn kan tappen (uit de muur) , de wijn wordt aangeleverd door de ernaast gelegen bodega elke dag wordt er100 liter wijn in de tap gevuld.

Ayegui

Op 5 Nov zijn we echt in zuid Spanje aangekomen en na veel regen en wind is de zon er dan eindelijk🌞🌞. We stonden daar op een mooie camperplek, met alle faceliteiten aanwezig en hier zijn we een aantal dagen gebleven.

Isla Cristina

De plek lag aan een groot moerasgebied. Nu hebben we er wel veel verschillende vogels gezien, maar er wordt ook gezegd dat je hier Flamingo's ziet. Wij hebben ze niet gezien maar dat ligt misschien aan de tijd van het jaar.

Isla Cristina

We hebben hier veel gewandeld, er was voor de CP langs een Via Verde pad, dit is meestal een fietsroute, daar zijn er meer van in Spanje. We hebben deze 1x gefietst, was erg mooi maar de gravel was soms erg grof waardoor het fietsen vrij zwaar is. Rob had wel zijn drone mee, hier op de foto liet hij de drone mij volgen🙄

Drone

Op 11 Nov. zijn we weer gaan rijden, we hadden in Nederland al gelezen over een mooie nieuwe CP in Torrox. Het was een rit van 400 km dus eerst ff gebeld of er wel plek was, en dat was er. Ze zouden een pillon voor ons neerzetten.

Deze CP beviel ook zeer goed, alle faciliteiten waren aanwezig. We stonden op een soort van verhoogd plateau vlak aan het strand, we hoefden alleen een weg over te steken. Hier hebben we bijna dagelijks strandwandelingen gemaakt, linksaf zijn we naar Nerja gelopen (7 km) en rechtsaf over de boulevard.

Torrox CostaNerja

Op deze plek hebben we lang gestaan omdat het vlakbij Niquelas ligt. Hier hebben we 10 jaar terug 4 maanden gewoond. De eigenaren van dat verblijf wonen er nog steeds, alhoewel de B&B en de studios nu niet meer verhuurd worden. Ze werken nu beiden in Granada. Na telefonisch contact hebben we weer met elkaar afgesproken.

Op maandag 25-11-2019 hebben we met Johan en Anouschka afgesproken om daar te eten, dit vinden we superleuk omdat we daar in 2010 vier maanden hebben gewoond. We waren tussen de middag al in Nigüelas.

NigüelasNigüelasWe hadden de camper op een parkeerplek onderaan het dorpje gezet, bij Rincon Miquel (een lokale bar). Hier hebben we gevraagd of we daar de nacht mochten blijven staan, was geen probleem. Na een drankje met lekkere tapasTapas

hebben we heerlijk gewandeld. Een feest van herkenning😊. Een paar dingen waren wel verandert maar het meeste was nog precies hetzelfde. De avond was erg gezellig met ophalen van oude herinneringen en veel humor.

De volgende dag zijn we naar de volgende CP gereden vlakbij El Chorro, een kloof tussen twee bergen, daar loopt de route 'camenito del Rey'. Normaal gesproken moet je maanden van te voren kaarten bestellen, maar weten inmiddels dat het buiten het hoogseizoen niet hoeft. De eigenaar van deze CP kon ze voor ons bestellen en we konden er de volgende dag al heen. Ook voor deze plek geldt dat we er 9 jaar geleden zijn geweest, maar toen was de Camino niet open omdat de route verwaarloosd was waardoor het levensgevaarlijk was om overheen te gaan. Toen hebben we alleen vlak voor de kloof gestaan en gezien dat er veel bergbeklimmers tegen de kloof opklommen, vonden wij toen ook al gevaarlijk. We konden bij de uitgang parkeren en met de shuttle bus naar de ingang gebracht worden. Om bij de ingang te komen is er een korte en lange route, zoals iedereen wel van ons gewend is hebben we lange route genomen.  De camenito del Rey is 5 km. en daar hebben we zo'n 2 uur over gelopen. Het was een prachtige ervaring, de foto's zeggen voldoende😉

​​​​​

El ChorroEl ChorroEl ChorroEl ChorroEl ChorroEl ChorroEl ChorroEl Chorro

El Chorro

Oh ja... er zijn ontwikkelingen in onze reisplannen waar we jullie, wanneer het helemaal duidelijk is, over gaan vertellen.

​​​​

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    27 november 2019
    Prachtige foto’s en heerlijk dat de zon schijnt. Die missen wij hier ernstig. Heel benieuwd naar jullie reisplannen😉. Veel plezier op die prachtige plek.
  2. Chantal:
    Wat een leuk verhaal! Ontwikkelingen 😉
  3. Raymon:
    27 november 2019
    Ziet er mooi uit allemaal. Heel veel plezier
  4. Gerrie en Marian:
    27 november 2019
    Gaat allemaal goed, zo te zien. Houden zo. Mooie foto's trouwens.
  5. Ruud:
    27 november 2019
    Meeste al bekend volg jullie elke dag.onwikkelingen😉hoop dat het gaat lukken.
    Gr Sonja enruud
  6. 😘Bea:
    Leuke verhalen met prachtige
    foto's . Ook heerlijk denk ik om weer herinneringen op te halen van jullie fietstocht en het verblijf in Nigüelas. Lekker genieten dus👍😘
  7. Esther Mulders:
    27 november 2019
    Hallo Erica en Rob, dat jullie genieten is duidelijk te merken aan de mooie verhalen die worden verteld. Prachtige foto’s hoor, ik krijg gelijk zin in vakantie. Ben benieuwd naar jullie plannen. Nog een fijne reis toegewenst! Groetjes, Esther en Ruud
  8. Tinie Land:
    Mooie fotoos.
    Leuk verhaal.
    Genieten!!!
  9. Mary Bregman:
    27 november 2019
    Prachtige kiekjes. Fijn dat jullie, zo kunnen genieten en ik dus op afstand ook. Groetjes
  10. Thanja:
    27 november 2019
    Ziet er prachtig uit! Ik weet niet wat jullie reisplannen zijn maar ik ben wel eens Flamengo's tegen gekomen bij een meer bij Antequera in de buurt.

Veel plezier, ik ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis, ben veel in die buurt geweest. Inclusief het Alhambra natuurlijk :-)

Xx
  11. Mellie:
    27 november 2019
    Wauw wat een mooi verhaal met nog mooiere foto's!!
    Omtwikkelelingen...spannend...ben benieuwd!!

Kus kus
  12. Ellen Eimers:
    28 november 2019
    Top... heerlijk dat jullie het fijn hebben. Misschien snel doorkomen de ontwikkelingen ... Dikke kuzzzz van mij.
  13. R - L & J 😘:
    28 november 2019
    Super leuk al die foto’s!

Kus van ons 3tjes😘
  14. Monique:
    28 november 2019
    Ziet er heerlijk uit allemaal. Lekker genieten. Benieuwd naar de ontwikkelingen 😉
  15. Liedy:
    29 november 2019
    Lieve mensen, wat geweldig dat jullie de camino hebben gelopen. Wat is Spanje toch heerlijk om te zijn. Enjoy.
  16. Mario:
    30 november 2019
    Leuk verhalen hele mooie foto’s
    Wacht de ontwikkelingen maar af dan
  17. Nanda prinsen:
    30 november 2019
    goedemorgen, hier in een bevroren landschap.
    Jullie hebben het goed met zon en warmte. Mooie omgeving.
    Horen weer verder hoe het gaat.? groetjes