Beetje thuiskomen gevoel

1 januari 2022 - Torrox Costa, Spanje

We zijn op ons plekkie in Torrox Costa, we zijn hier voor de derde keer en we vinden het nog steeds zo'n fijne plek.

MilucarTorrox CostaTorrox Costa

Buiten het aangename klimaat zijn deze mensen hier zo vriendelijk en stellen ze alles in het werk om het je naar de zin te maken🤗💚💚. Ook de omgeving is leuk en we wandelen hier graag rond🚶‍♀️🚶‍♂️. Het is inmiddels december en zie je in de winkels en in de straten het kerstgebeuren weer beginnen.🎅🌲 Binnen in de camper maken we het ook een beetje gezellig🤗

Kerstsfeer

Het is hier traditie om in de bermen langs de doorgaande wegen in een plaats en op bv rotondes de welbekende kerststerren te planten, ze planten ze rond eind november/ begin december en in januari worden ze weer weggehaald. Ook iedereen thuis heeft wel een kerstster staan,  het is hier echt een plant die zijn naam eer aandoet😉. Het volgende beschrijft hoe de kerstster hier beland is:

Almería is het mekka van de kerstster in Spanje. In de provincie Almería is 235 hectare bouwgrond bestemd voor de sierteeltsector (planta ornamental) met een jaarlijkse omzet van ongeveer 38 miljoen euro. Een van de belangrijke planten die men kweekt aan de kust van Almería is de ‘flor de pascua’ ofwel de kerstster. Deze landde in de jaren tachtig in Spanje waar de poinsettia vanuit Mexico met name in Catalonië arriveerde. Maar niet veel later begon men met de productie in Andalusië waar nu de meeste kerststerren die men rond de kersttijd in Spanje verkoopt vandaan komen.

Dit is genieten:

Torrox CostaTorrox Costa

Wat betreft corona is het hier wat beter, omdat de vaccinatie bereidheid hoog is en daardoor ook minder strenge maatregelen. De restaurants/terassen en niet essentiële winkels zijn gewoon open. Hier is wel de 2 meter afstand en anders mondkapje (dus in winkels, openbaar vervoer etc mondkapje verplicht).  Hier leef je meestal toch meer buiten, dat scheelt ook enorm👍.

Wij (+onze Belgische vrienden) zijn aan het proberen om hier de boosterprik💉 te krijgen, het is wel wat geregel maar hopelijk lukt het🤗.  Eerst naar de 'Centro de Salud' (een openbaar zorgcentrum en tevens eerste hulppost), daar kregen we te horen dat we eerst (tijdelijk) ingeschreven moeten staan in deze plaats/provincie om gebruik te kunnen maken van zorg. Dus op naar het gemeentehuis, daar kregen we te horen dat het alléén kan als we kunnen aantonen waar we tijdelijk verblijven. Terug naar de Camperplek, waar ze voor ons een brief hebben opgesteld dat we op deze plek tijdelijk verblijven, en daarmee weer terug naar het gemeentehuis. De gemeente ambtenaar had er duidelijk geen zin in, maar de aanhouders winnen en omdat we direct weer terugkwamen met de goede papieren kon hij er niet omheen om het voor ons te regelen, wat resulteerde in de tijdelijke inschrijving! Met deze tijdelijk inschrijving konden we ons gaan aanmelden bij de Centro de Salud. Vandaag (15-12-2021) aangemeld bij de Centro de Salud en daarna konden we telefonisch een afspraak maken (de camperplek eigenaar heeft dat telefoontje voor ons gepleegd) en op              23-12-2021 kunnen we de boosterprik gaan halen👍💉 . We zijn benieuwd🤔

Vandaag (18-12-2021) zijn G&M aangekomen in Torrox, ze blijven hier 3 weken en brengen dus gezellig de feestdagen met ons door. We hebben vanavond voor ze gekookt en  met elkaar gegeten🤗

19-12-2021 Vandaag de 40ste viering van de Migas

Migasfeest

Van oorsprong is het een gerecht voor landarbeiders dat gemaakt wordt van de resten van droog paneermeel (kruimels) met wat andere ingrediënten. Het basisrecept bestaat uit olie, knoflook, water, paneermeel (of bloem) en zout.

Migasfeest

De lunchtijd in de velden werd gemarkeerd toen een man op een grote schelp blies om een ​​krachtig geluid over de vallei uit te zenden. Symbolisch, voordat het proeven van de kruimels bereid door de "migueros" begint, blaast een man in een schelp.

Migasfeest

Sindsdien vieren ze hier elk jaar de Migasfestas

MigasfeestMigasfeestMigasfeest

Torrox pueblo

21-12-2021 Vandaag zijn we naar Malaga geweest, een erg leuke stad vooral in de kerst periode.  Eerst lekker rond gewandeld

Dagje Malaga                        BelénrouteBelénrouteBelénroute

en wat van de Belén route bekeken. Ze nemen hier de kerstverlichting zeer serieus😄🤩

Malaga in kerst sfeerMalaga in kerst sfeer

Malaga in kerst sfeer

Malaga in kerst sfeer

We hebben een gezellige middag en avond gehad, rond 18.30u ging de verlichting allemaal aan en op het ritme van kerstmuziek gingen de lampjes dansend mee🤣💃 (zie ook de video). Heerlijk ergens een hapje gegeten en we waren rond 21.00u weer terug

23-12-2021 De dag van de afspraak voor de boosterprik. Het was best spannend omdat daags nadat de telefonische afspraak gemaakt was voor ons vieren, zijn de Belgen afgezegd.🥴 Wij verwachtte dus ook nog een afzegging en de CP eigenaren zeiden ook, reken er maar op dat het niet doorgaat. Maar wat er gebeurde🤔..... geen afzegging, dus wij zijn wel gegaan met de wetenschap dat we 99% kans hadden om teruggestuurd te worden zonder prik. Maar.... we zijn beiden weer een 💉 rijker. Het was ongelooflijk maar het ging zonder problemen, we stonden keurig op de lijst van de centro de Salud zoals telefonisch was afgesproken. We waren zó verbaasd😳😳😳. Alleen morgen nog de bevestiging downloaden en op een Spaanse app zetten.

Verder zijn we vandaag met G&M naar het dorpje Compéta geweest, schattig wit dorpje. We hebben lekker gewandeld, naar een uitzicht punt gelopen

CómpetaCómpeta

en daarna nog naar 2 kerken. Het was wel jammer dat het een beetje dichtrok met bewolking waardoor het uitzicht niet goed uit de verf kwam😏

Cómpeta

Het vaccinatiebewijs op de app zetten is nog niet zo eenvoudig, dus daar moeten we nog ff mee aan de slag met behulp van de CP eigenaren. Nu is het kerstavond, dus wordt maandag vervolgd.

Vandaag (24-12-2021) met z'n 4tjes op de fiets naar Nerja geweest, het viel een beetje in het water🌧☔ want we hadden best wel wat regen vandaag. Het leek Nederland wel🤣🤣. We gaan volgende week nog wel een keer met wat beter weer👍🌞

Vandaag, (eerste) kerstdag🎅🌲, in de ochtend in de camper gesmuld van de kerststol en vanaf 15u zijn we naar het appartement van G&M gewandeld om daar het kerst diner te nuttigen😋. Het menu: Carpaccio

Kerst menu

geb aard, salade, rollade/zalm,  met zelfgemaakte appelmoes

Kerstmenu

en ijs met slagroom toe.

Kerstmenu

Het was een gezellige kerstavond met elkaar🤗

26-12-2021, voor ons tweede kerstdag, maar in Spanje vieren ze dat niet, hier is kerstavond heel belangrijk om samen met fam. door te brengen en kerstdag naar de kerk en ook met fam. doorbrengen. Rob en G zijn vandaag naar Frigilliana gefietst,

Frigilianaze zijn best ff onderweg geweest ook omdat de fietsaccu van G er op 't laatst mee ophield, gelukkig was het meeste nog dalen🤣🥴

27-12-21, vervolg vaccinatie. De CP eigenaren hebben voor ons geïnformeerd waarom de spaanse app niet lukt, het zou eraan liggen dat er een Spaans tel nr ingevoerd moet worden ipv een Nederlandse. Dus moesten we naar El Morche om dat te laten veranderen, ook gelijk gevraagd of we een kopie van het 'officiële' vaccinatiebewijs kunnen krijgen (we kregen een briefje mee met deze twee Spaanse vragen)🤣. Dat is allemaal gelukt en nu hebben dmv  de QR code de Spaanse app kunnen activeren, en dus een bewijs dat we de 3 vaccinaties hebben gehad. Pfffft, het duurde ff maar dan heb je ook wat😇. Het wordt nog wel een dingetje om het in Nederland op de app te krijgen, er doe al berichten voor dat ze daar moeilijk over gaan doen....Lang leve 1Europa🎊🎊

28-12-2021 Vandaag gebeld met de huisarts en de ggd in Nederland om te informeren hoe het nou zit met het gedoe over de omzetting van de bevestiging van de Spaanse boosterprik in de  Nederlandse corona app. Het komt er op neer dat je met de Spaanse app ook gewoon kunt reizen en is dus ook gewoon geldig in Nederland. Ik denk dat ze er eindelijk achter komen waar het nu uiteindelijk over gaat....de veiligheid en bescherming tegen het virus🦠.

Om 12u werden we opgehaald door G&M, vandaag stond de camenito del Rey op het programma,  Rob en ik zijn al eens geweest maar we zijn meegereden naar de plek omdat er daar veel herinneringen zijn van onze fietstocht van 11 jaar geleden. We zijn met hun meegelopen vanaf de parkeerplaats bij de ingang tot de echte ingang van de camenito (een wandeling door een bos/berg gebied van 2,7km) en wij zijn toen weer teruggelopen en met de auto naar het eindpunt gereden, daar nog een poos rondgewandeld en G&M weer tegemoet gelopen. Ze waren erg enthousiast over de wandeling door de kloof met een gids. Wij zijn allerlei plekken uit onze herinnering gaan opzoeken, erg leuk weer🤗🤩

El ChorroEl ChorroEl ChorroEl ChorroEl ChorroEl Chorro

El Chorro

29-12-2021 Vandaag wasdag, ik heb genoeg opgespaard om 2 wassen te draaien, incl beddengoed.

Warme jaarwisseling 🥂💥🎊

We hebben te maken met de warmste winterperiode in zuid Spanje, dus heerlijk genieten 🌞🌞🌞🌞, Rob en G gaan nog een fietstocht samen maken🚴‍♂️. In de middag heerlijk langs de boulevard gewandeld en aansluitend boodschappen gedaan. We hebben tot vrij laat buiten kunnen zitten🌞🌞🌞.

30-12-2021 Vandaag staat een dagje Ronda op het programma, vroeg uit de veren want het was wel een stukje rijden. Onderweg ff een bakkie koffie gedronken en rond half 12 waren we er. Heerlijk eerst door de winkelstraat gewandeld en onze broodjes genuttigd😊. Daarna naar de beroemde brug van Ronda gelopen, G&M vonden het ook prachtig🤩.

RondaRonda

Na flink wat kilometertjes, hebben we koffie gedronken in een restaurant die aan de rand van de afgrond gebouwd is, wel spectaculair mooi.

RondaRonda

Daarna hebben we nog een flink stuk rondom de brug gelopen en rond 16.30 gingen we weer richting auto, we moesten nog 2 uur naar huis rijden. In Torrox hebben we in een restaurant met Belgische kok gegeten,  de frieten waren vooral erg lekker😋. We hebben weer een super leuke dag gehad met echt fantastisch mooi weer 🌞🌞🌞

De laatste dag van het jaar vieren we met G&M in hun appartement,  we hebben een lichte maaltijd klaargemaakt met oog op de verdere versnaperingen die op 't programma staan🤗🤪.

De laatste dag van het jaar🎊

We zijn rond 23u weer naar de Camper gegaan want G&M zijn niet zo van het oud en nieuw vieren🤭. Wij zijn nog even bij onze Duitse buurtjes langs geweest om nieuwjaar te wensen, die vonden dat erg leuk en het werd dus 3.00u voor we in bed lagen🤣🤣🤗🥂

We wensen jullie allen een heel gelukkig nieuwjaar 🥂💥💥🎊💕 en tot het volgende verhaal👋

1. Mario:
    2 januari 2022
    Wat een leuk verhaal en zeker mooi die kerstverlichting
    Gezellig dat G&M zijn er zijn(geweest)
  2. Mary Bregman:
    2 januari 2022
    Gelukkig nieuwjaar en nog vele mooie reis kilometers, wat een ontzettend leuk en informatief verhaal, dat was meegenieten, cool dat jullie alles zo goed voor elkaar krijgen, de aanhouder wint. Blijf gezond, hartelijke groet Mary
  3. Nick van genderen:
    De beste wensen en gezondheid voor2022 🥳
  4. Tineke:
    2 januari 2022
    Erica en Rob vanuit de Noordoostpolder de beste wensen voor het nieuwe jaar. Geniet van het mooie Spanje.
  5. Esther Mulders:
    2 januari 2022
    Weer een prachtig reisverhalen Erica en Rob. Wij wensen jullie een mooi 2022 met hopelijk veel lichtpuntjes en nieuwe reizen. Hartelijke groeten van Esther en Ruud
  6. Jose:
    3 januari 2022
    Het is weer genieten van de heerlijke reisverhalen Erica en Rob!
    We wensen jullie alle goeds voor 2022 en nog heel veel reisplezier!👍😊🌞🚍
    Groetjes, Jan en Jose
  7. Anissa:
    6 januari 2022
    Heel leuk om te lezen weer allemaal 😍