Denemarken

28 juni 2023 - Vadum, Denemarken

Na 2 maanden Nederland,  met veel bezoekjes van/aan familie en vrienden, gaan we deze zomer naar Denemarken.

12-06-2023, we zijn weer 'on road' 🚐🚐,vandaag in Nagele neergestreken. Gezellig even bijgepraat met G&P, het is tropisch warm en we genieten volop🌞👍😁. We blijven hier 1 nachtje, morgen naar Olst, nog klein uurtje hier vandaan.

Nagele

13-06-2023, vandaag naar Olst gereden om 2e LPG gasfles en buitenvuldop te laten monteren. Ze hebben daar ong 2 uur voor nodig dus hebben we een stuk gewandeld door het plaatsje Olst en langs de rivier de IJssel.

Olst

Olst

Om 12 uur was alles klaar en zijn we naar Haaksbergen gereden, daar nieuw matras geregeld die uiterlijk donderdag klaar is. Van dat bedrijf is een service dat je 1 nacht op de CP (Scholten-Hagen) vlak in de buurt gratis krijgt👍😁.

Haaksbergen

14-06-2023, we zijn vandaag een stukje verderop op CP 'Eulerhook' in Oele gaan staan omdat er gisteren zóveel mieren waren, die vrolijk de camper doorgingen 😬. Dit is ook maar een kwartiertje van de matrassenzaak af. Heerlijke plek op een boerenbedrijf

CP Euerhook

met vriendelijke eigenaren👍😀. Rob heeft nog flinke wandeling gemaakt en nog wat leuke foto's gemaakt.

WandelenWandelen

Aardige jonge mensen ontmoet die dezelfde levensstijl als ons hebben🤗👍.

15-06-2023, het matras is klaar en hebben we opgehaald, met nieuwe onderlakens die precies passen👍(kadootje nog van onze lieve vriendin +poezen). In Hengelo ff op de fiets boodschappen gedaan en na de lunch naar Enschede gefietst, rondje van ca 28 km. We staan vlakbij het Twents kanaal, waar best wel wat vrachtvaart overheen komt

Hengelo                                             Op deze CP blijven we een paar dagen en wachten we op R die een weekje met ons meegaat naar Denemarken.

16-06-2023, vandaag geen afspraken, uitgeslapen tot 8.45u op ons nieuwe matras!! Handwasje gedaan, is met dit weer prima te doen en ook zo droog🤗👍. s'Middags rondje via Haaksbergen gefietst, ca 32 km, met dit mooie weer heerlijk om te doen🤗😊. Mooie route🤩

FietsenFietsen

17-06-2023, ff boodschappen gedaan en toen we terugkwamen op de CP was in de wei, deze koe net bevallen van een kalfje

CP Eulerhook

18-06-23, lekker ff buiten bakkie koffie, zien we ineens wat bewegen...een mol druk aan het werk🤗

CP Eulerhookzie ook het filmpje onder het 'kopje' video👍😁. Het heeft wel wat hoor, het boerenlandschap... binnen 3 dagen een veulen en een kalf geboren en een mol 'live' aan het klussen in zijn huisje🤣🤣. Morgen vroeg op, we gaan nu echt naar Denemarken.

19-06-2023, we zijn vroeg vertrokken want we hebben om 8.00u met R afgesproken bij vd Valk Hotel in Hengelo. Daarvandaan zijn we samen opgereden naar Denemarken, waar we om 17.30 uur arriveerden👍🤪. Lange dag, maar met mooi weer tot aan de grens met Denemarken daar kregen we een welkomst buitje🤣. Makkelijk gegeten vanavond: kop soep en maaltijdsalade😋. De CP (Marsk Camp) is prachtig, ruime plekken, goed en schoon Sanitair, echt prima👍

Denemarken Vanavond bijtijds pitten, morgen dagje naar G&M die hebben een huisje gehuurd in Denemarken, 15 km hier vandaan, dus mooi fietstochtje🚲

20-06-2023, op de fiets naar G&M, lekker bakkie koffie met donut, daarna gezellig geluncht. s'Middags leuke route gefietst van ca 30 km. M wilde onderweg nog even de pluktuin in voor wat bloemetjes. Na de fietstocht lekker koffie met taartje😋. Daarna nog gezellig met elkaar gegeten en zijn wij gedrietjes weer terug gefietst🚲. Was een superleuke dag🤗🤗.

21-06-2023, vandaag de Marsk Tower beklommen, die staat naast de CP.

Marskramer TowerMarsk Tower Skærbæk

Leuk om te doen maar wat bewolkt dus uitzicht was wat beperkt, helaas😒. Daarna zijn we naar het eiland Rømø gereden en daar was nog plek op wederom een mooie CP (Rømø Autocamperplads)

Rømø

Uurtje later was het bijna vol, zo druk is het hier met campers. In de middag zijn we gaan fietsen, eerst naar een kerk,

Stc. Clements Kirke Rømø

daarna kwamen we nog een oud schooltje tegen uit het jaar 1763😊

Oud schoolgebouw en uiteindelijk naar een nationaal museum over het leven hier op het eiland Rømø.Nationaal museum RømøNationaal museum RømøNationaal museum Rømø

Nationaal museum Rømø ontzettend leuk om te zien😀

22-06-2023 in de ochtend alles weer bij elkaar gesprokkeld en richting het strand gereden, daar mag je met de auto/camper oprijden, leuk om te zien. Wij hebben dat zelf niet gedaan, toch beetje bang om vast te lopen😒🤣🤣.

Rømø Daarna naar de volgende bestemming; Ribe, de oudste stad van Denemarken, hier blijven we een paar dagen omdat we de oude binnenstad willen bekijken. We hebben een leuke CP gevondenCP RibeCP 'storkesøen' en zijn s'middags nog even naar het oude centrum van Ribe gelopen. RibeDom kirke, RibeRibeRibeRibeRibe
daar ook een superijsje gegetenIJSlater op de avond bij de camper lekker buiten gegeten en nog een mooie foto van de lucht tijdens de zonsondergang

CP Ribe

23-06-2023, vanmorgen rustig opgestart en even boodschappen gedaan.  We wilden in de buurt naar de dansende spreeuwen kijken, want er schijnen er daar duizenden te vliegen, die mooie vormen in de lucht maken, maar de vrouw bij de receptie liet ons weten dat dat alléén in het voor- en najaar is...helaas😧. Na de lunch naar de oude binnenstad gelopen en ben ik met R naar een viking museum geweest en Rob heeft de binnenstad onveilig gemaakt🤣. Museum was wel interessant en weer veel geleerd over die tijd, waar Nederland ook duidelijk deel van was met name Groningen, Friesland, Drenthe en ook nog stuk Overijssel.  Daarna nog poosje rondgewandeld met z'n drieën en nog een kerk van binnen bekeken. Daar staat de deur altijd open zeg maar🤣👍

Kerk in RibeKerk RibeEenmaal weer terug hebben we poffertjes gegeten als zijnde snackje tussendoor en later een heerlijke boeren-omelet gemaakt met stokbrood en cowlsla. We konden weer tot 21.30u buiten zitten🤗👍.

24-06-2023, vandaag de laatste dag samen met R, die gaat morgen weer naar Nederland. We zijn naar het eiland Mandø gefietst,

Mandø

over een onverhard pad welke met vloed onder water staat, dus je moet binnen de eb periode heen en weer fietsen

Mandø

anders kom je niet meer terug🥴.

WaarschuwingMandøMandø

Ik vond het wel een uitdaging en beetje spannend ook wel, ondanks dat het best een tijdje eb is😁😁. Eenmaal op het eiland zijn Rob en R het eiland nog over gefiets (rondje is 9 km),

MandøMandø

ik ben op 't gemakkie weer terug gefietst. De route was wel prachtig, veel ongerepte natuur met veel weide- en watervogels.

Mandø

Mandø      Vanavond afscheid genomen van R, die gaat morgen vroeg (uurtje of 5) weer richting Nederland.  We hebben een superleuke week gehad!!!😁

25-06-2023, alles weer in orde gemaakt om te gaan rijden, we gaan stukken van de Margrietroute rijden die door heel Denemarken loopt.

Margriet route Denemarken Vandaag is het eindpunt Ringkøbing, een havenstadje in het westelijke gedeelte van Denemarken. De route was erg mooi:Margriet routeMargriet routeMargriet routeMargriet routeMargriet route    Onderweg kwamen we spontaan een groep dansenden spreeuwen tegen, ik was te laat om een foto te maken, maar gelukkig nog vastgelegd op de dashcam. Staat in het menu onder het 'kopje video'👍😁.  Uiteindelijk op de CP 'Ringkøbing Havn' in het haventje, leuk plekje👍😁Ringkøbing                      Wandeling door het stadje gemaakt en ook nog leuke kiekjes gemaakt🤣Ringkøbing

Ringkøbing                                          We hadden over de dag wel wat bewolking maar in de middag brak de zon goed door en was het erg zomers🤪😅

Ringkøbing

26-06-2023, het weer slaat even om🥴

Ringkøbing            regen, hagel en onweer🌧🌬🌨⛈️. Rond 10 uur vertrokken richting Lemvig. Onderweg wilde we het zandsculpturen festival bekijken. Nou dat viel wel wat tegen🥴. Prijs kwaliteits verhouding was aardig zoek, de entree was 80 DKK en je was binnen 10 min weer buiten zo klein was het opgezet😬.Sculpturen festival😬                     Gelukkig kon je dit goed inschatten zonder eerst naar binnen te moeten, dus we hebben deze overgeslagen😁. Bij Lemvig was de CP  echt saai en omdat het wat minder weer is zoeken we naar een ander plekje waar het uitzicht iig nog wat oplicht🤣👍🤗.       De margriet route wordt met dit teken aangegeven.Margriet route Het is ons weer gelukt om een geschikt plekje te vinden. CP 'Remmerstrand Bådelaug' aan een piepklein haventje😁RemmerstrandRemmerstrand

Watermolen Prima plek met heerlijke douche en toilet ruimte, ook nog een keukentje voor de afwas🪣🧼🫧

27-06-2023, we werden wakker met behoorlijke wind, 🌬 🌬 🌬

Lintfjord

maar de zon🌞 was er ook dus dat maakt het wel wat vrolijker😁. De route was leuk, we hebben wat meer bovenin Denemarken gereden. 3x grote brug gepasseerd, want er zijn hier veel fjorden😁🤗.

Lintfjord

Vandaag reden we het meest rond het Limfjord, het langste fjord van Denemarken (180km). Bij Hurup in de buurt zijn we bij een grote trol gaan kijken, deze zijn door heel Denemarken geplaatst en gecreëerd door een kunstenaar(Thomas Dambo), dus echt wel grappig 😁.

Trol De CP 'Skive Marina' in Skive is weer prima, wederom bij een haventje. s'Middags nog ff wandeling gemaakt en toen kwamen we deze kunstwerken tegen

SkiveSkiveSkive heel leuk gedaan van een oude spoorlijn 🤗👍😁. Het is een wandelpad waar je elke keer een byzondere vorm van de rail tegenkomt🤗

28-06-2023, vandaag rijden we naar het noorden van Denemarken. We hadden een leuke route uitgezet, maar de Garmin dacht er iets anders over en had deze niet opgeslagen, wel de snelste over doorgaande wegen. Toen we erachter kwamen zijn we snel afgebogen en alsnog de kleinere wegen gereden🤗😁. Eindpunt vandaag is Vadum, klein plaatsje met 1 tweedehands winkel, 2 supermarkten, 1 tankstation en 2 pizzeria's en 2 kerken en oh ja ook nog wat huizen🤣🤣.  De CP 'Gjodset' is prima, alles ziet er keurig uit en betalen gaat op goed vertrouwen...heel fijn gevoel.

VadumVadumVadum

Er zijn hier wel veel steekvliegen/horzels dus inspuiten met anti-mug. Hoop dat het wat helpt🤪, ik ben tot nu toe 2 keer te pakken genomen maar gelukkig had ik antiprik van mijn nicht bij me en dat helpt echt!! In de middag flinke wandeling gemaakt en verder toch iets meer binnen gebleven of in de wind gaan zitten (hebben ze een hekel aan volgens mij), we blijven maar 1 nachtje, dus valt allemaal nog wel mee.

VadumOneindige velden met graan en ook zagen we nog velden met mosterdzaad en nog andere peultjes, die op doperwten leken😳😳. Wat een land...ik hou ervan, de rust de ruimte heerlijk, nu treffen we het ook wel met het weer dat scheelt ook veel! Overal waar wij van de openbare toiletten gebruik hebben gemaakt is het schoon, is er papier en handzeep, geeft wel aan hoe er hier met spullen wordt omgegaan👍🤗. Camperplekken zijn er voldoende en onze ervaring is dat het allemaal goed voor elkaar is! Kortom, we genieten👍😁.

Tot het volgende deel van onze bezigheden in Denemarken 👍🤗

1. Katty:
    28 juni 2023
    Fijn dat jullie zo genieten
  2. Gerrie en Marian:
    29 juni 2023
    Mooi land, zeker weten. Er is ruimte en niet druk met mensen. We hebben met elkaar een leuke dag gehad. Tot binnenkort.
  3. Marja:
    29 juni 2023
    Wat een hoop belevenissen weer in een paar weken. Prachtige foto’s die echt een mooi beeld geven van het Deense landschap. Nog een hele mooie reis gewenst. Lieve groetjes, Marja en de meisjes 😻😻
  4. 😘Bea:
    29 juni 2023
    Ziet er allemaal prachtig uit. Nog veel plezier daar de komende weken
  5. Esther Mulders:
    29 juni 2023
    Weer een leuk reisverhaal in een prachtig land, mooie foto’s! Nog een fijne reis samen.
  6. Anissa:
    29 juni 2023
    Het ziet er weer prachtig uit en wat een mooie foto’s. Erica weer vertrouwd aan een ijsje. Zo zie ik het graag. Geniet ervan met elkaar. 🧡
  7. Jose:
    2 juli 2023
    Leuk om jullie reisverhaal van Denemarken te lezen!
    Nog veel reisplezier daar😎

Groet, Jan en Jose