Stukje verderop naar Calp

4 maart 2023 - Calpe, Spanje

01-02-2023: We hebben Torrox verlaten en op het gemakje via de doorgaande weg vlak langs de kust gereden. Na de lunch hebben we de snelweg gepakt, zodat we niet al te laat op de volgende plek aan zouden komen. CP Granja la Carmelo in Santomero was de bestemming en we waren daar om 16.30u.

Lekker ruim uitzicht

Leuke kleine gemoedelijke plek, wel gewild want de mooiste plekjes waren bezet, wij stonden op een kleiner terrein waar geen stroom is maar dat hebben we ook niet nodig😄. Zo te zien was dat ook maar pas aangelegd. We hoorden ook dat ze pas een jaar open zijn en dan al een uitbreiding van plekken is natuurlijk wel positief👍. De dichtbij gelegen grotere plaats is Murcia. We blijven hier 1 nachtje,  morgen naar Calp😊.

02-02-2023: goed aangekomen op ons plekje op CP Marysol in Calp. We zijn onaangekondigd naar P&A gegaan om gezellig bij te kletsen onder het genot van bubbels🥂 (traditie om erin te houden😊), gelukkig waren ze 'thuis' en het was een gezellig weerzien🫂🤗. Daarna zijn we naar G&M geweest, daar hebben we gezellig met elkaar gegeten en ook daar een heel gezellig weerzien en volop bijgekletst over van alles en nog wat🤗🫂. Hun appartement is prachtig, gelijk aan het strand met uitzicht over de d'ifac (beroemde en vaak beklommen rots). G en Rob gaan dat deze maand ook nog een keertje doen. Genoeg gezelschap en gezelligheid om ons heen deze maand dus😁🤗

04-02-2023: vandaag mooie tocht met de auto langs de kust vanaf Calp tot aan Cap de la Nau. Prachtige uitzichten

Ritje langs de kustRitje langs de kust

en soms een leuk pad naar beneden, waar we ook rotsklimmers tegen kwamen.

Ritje langs de kustBergje op👍Klimmen maarRitje langs de kustRitje langs de kust

De Garmin liet ons echt allerlei leuke plekjes zien😁🤣, soms onverhard, dan weer doodlopend, maar we hebben een mooie en gezellige dag beleefd👍🤗✔️. G, je hebt het fantastisch geregeld👏

Ritje langs de kust

De zon lijkt even op vakantie te zijn in Nederland 🤣🤣, hier bewolking en regen🌦. Dus wat meer lezen, knutselen in de camper. Dinsdagochtend zijn P&A op de koffie geweest en dinsdagmiddag zijn we wel met G&M met de auto op pad geweest naar een motormuseum en naar de stuwdam in Quadalest. Daarna met een grote omweg weer terug naar Calpe. Was een mooie rit ondanks de bewolking en wat regen🤗👍. Het is ook wel fris als de zon niet schijnt en merk je dus dat het hier ook winter is🥴🥶

09-02-2023: vandaag ritje naar Benidorm. De dag startte met regen, ondanks dat zijn we toch gegaan. Hoe dichter bij Benidorm, hoe lichter het werd😊. Beetje rondgewandeld en aan de boulevard heerlijk in de zon onze lunch op een bankje genuttigd👍🌞.

Benidorm

Nog wat gewinkeld (en wat gekocht). Verder is Benidorm in onze ogen niet zo byzonder, veel scootmobiels, de meeste in duozit die je hier volop kunt huren en waar dus heel veel mensen gebruik van maken🤣🤣.

Benidorm

De hoge torenflats zijn in verschillende bouwstijlen, je kunt er een tijdsbeeld aan vastknopen uit welk jaar de bouw ongeveer is. De laatste bouwwerken zijn echt supermoderne, maar ze blijven bouwen dus over een aantal jaren is dat ook weer achterhaald 😄. Wie weet hoe het er dan weer uitziet😁. Nog wel een buitje regen gehad op 't laatst, maar verder was het prima te doen.  We hopen dat de zon weer gauw terugkomt van vakantie uit Nederland 🤣🤣🤣

Benidorm

11-02-2023: net buiten Calpe gegeten met P&A bij Grizzly's. Heerlijk eten en leuk terras, gelukkig liet de zon zich vandaag veel zien 🌞🌞🌞

Terrasje pakken👍🌞

12-02-2023: dagje Altea staat op 't programma 👍. De auto hebben we aan de boulevard geparkeerd en we zijn door allerlei leuke kleine straatjes naar boven gewandeld, naar de kerk.

Love is in the air

Onderweg waren overal harteballonnen neergezet, ws omdat Valentijnsdag eraan komt??

Love is in the airLove is in the air

Het zag er in ieder geval heel leuk uit 🩷🤍❤️🩷🤍❤️🩷🤍❤️. Broodje gegeten op een bankje, heerlijk in de zon🌞, we treffen het gelukkig met het mooie weer vandaag🤗. Daarna op 't  gemakje weer terug naar beneden gelopen en over de boulevard weer ri auto.  G&M wilde op de terugweg nog langs een Russisch orthodoxe kerk, wij hebben buiten een rondje gewandeld. We hebben in het appartement heerlijk gegeten en na de koffie zijn we weer ri camper gegaan, het was een heerlijke dag😊😄

Altea

13-02-2023: G en Rob beklimmen vandaag d'Ifac rots👍💪🤗

d'IfacOn top of the world😍

Na alle klim activiteiten zijn Rob en ik nog een rondje door Calpe gelopen, het is een leuk stadje om doorheen te wandelen😄

Wandeling CalpeWandeling Calpe

Wandeling CalpeWandeling Calpe

Daarna nog even wat boodschappen gedaan en kijken we weer terug op een leuke dag.

14-02-2023: Valentijndag❤️❤️. Leuke rit naar winkelcentrum even buiten Benidorm, waar Rob en ik 2 jaar geleden naar toe gefietst zijn🚲. Daar nieuwe legpuzzels gekocht, M had er 1 meegenomen vanuit Nederland, maar die was al heel snel af dus nu weer nieuwe🤣👍. Daarna naar L'Albir om naar de vuurtoren te wandelen, is een mooie makkelijk begaanbare route van 2,5 km. Aansluitend nog naar Alfas del Pi naar een Nederlandse winkel om wat producten te kopen die je in de Spaanse winkels niet kunt kopen🤗. Het was weer een gezellige dag😊

Faro L'Albir

16-02-2023: Alicante staat op het programma, we gaan wat vroeger op pad omdat we naar een museum gaan (die s'middags gesloten is) waar kerststallen staan opgesteld vanuit verschillende delen van de wereld. In Spanje heb je overal de Belénroute tijdens de kerstdagen(kerststalletjes in kerken op pleinen in etalages). Hier kun je ze het hele jaar door bekijken en....gratis entree

Belèn

BelénBelén

Daarna hebben we nog een Aqua museum bezocht, vonden we niet zo interessant, maar wel weer gratis entree👍 en aansluitend het Castel de Santa Bárbara.  Prachtig mooi en goed bewaard gebleven kasteel, leuke aanlooproute ook (kon ook met busje of auto🤣😇), prachtig uitzicht over de stad en haven

Castel de Santa Bárbara

Haven Alicante

Eenmaal weer beneden zijn we nog even over de boulevard gelopen waar we deze reuzen tegenkwamen,

Boompje🤣 het was een lange dag, veel gelopen maar alles was het waard..mooie stad, een aanrader🤗

18-02-2023: Vandaag Moraira en Benissa bezocht😀. Kleine plaatsjes; Moraira heeft een gezellige kust met restaurants/terrasjes

MorairaMoraira

en Benissa heeft een historische binnenstad en kun je buiten het centrum leuk wandelen.

Benissa Benissa
Vandaag heb ik gekookt in het appartement bij G&M, babi pangang, heerlijk hoor.Kokkerellen

Na het eten nog een koffie en toen weer rustig aan naar de camper gelopen 🤗😁

18-02-2023: Bijtijds op pad naar Dénia, de route is leuk richting de eerste stop, een park, blijkt dat we er entree moeten betalen...nou zo byzonder zal het park niet zijn🤣🤣🤣dus weer verderop naar 2e stop. Centrum Dénia, we parkeren aan de haven en gaan lopend door de stad. Er zijn winkelstraten en kleine steegjes, we zwalken er lekker door, even broodje eten op een pleintje en daarna ri speelgoed museum. Blijkt dicht te zijn tussen 13 en 16 uur🤪en het was 12.56🤣🤣🤣🤣. De laatste stop, weer een park, bleek een strook gras langs drukke weg met wat speeltoestellen voor kinderen en picknicktafels. Leuk bedacht maar geen leuk park😇. Dus weer terug ri auto, langs de haven met fraaie schepen. Op terrasje nog even een bakkie koffie en biertje 🍺☕️ gedronken en zo hadden we toch een hele dag besteed😁🤗

Haven in DéniaStandbeeld voor een motorrijder

20-02-2023: we gaan vandaag naar Villajoyosa, daar is een chocolade museum/fabriek. Erg leuk om te zien, eerst uitleg over de cacaoboon waar ze groeien en hoe ze bewerkt worden. Alles handmatig nog natuurlijk, cacao vermengen met ???? ...we mochten niet alles bekijken 😁...tot er bollen chocolade ontstaan en dan verwarmen, koelen, weer verwarmen, in mallen gieten en verpakken

Chocolade museumChocolade fabriek

Daarna een kijkje in de fabriek, met name de lopende banden (robotarmen) met het inpakken van repen chocolade. Als laatste mochten we chocolade proeven en hebben we uiteraard wat chocola gekocht😇😁.

Chocolade museum

Na het museum op zoek gegaan naar de gekleurde huizen,

Gekleurde huisjes

dit viel een beetje tegen, allemaal beetje vergane glorie. Als het niet onderhouden wordt dan is het snel flets en gebladderd. De oude binnenstad was ook beetje achterbuurtachtig zeg maar,  geen leuke plek om door te wandelen. De boulevard was dan weer wel wat gezelliger👍😊.

24-02-2023, Naar Jávea gereden, mooie vissersplaats met byzondere kerk, die schijnbaar gewijd is aan de vissersgemeenschap van Jávea.

Església del MarEsglésia del MarEsglésia del Mar

Dit wordt erover geschreven:  Betonnen gebouw met 12 pilaren dat een Kerk blijkt te zijn, gewijd aan de vissersgemeenschap. Het dak heeft de vorm van een schip, het plafond binnen grotendeels in hout. Het invallende zonlicht  door de hoge vensters geeft een helder effect. Een mooie hommage aan het vissersdorp dat Jávea ooit was, en het leven van de vissers.

Església del Mar                Het hele stadje is het bezoeken waard👍🤗JáveaJávea     We hebben ook nog een museum bezocht, ging over de historie van de plaats Jávea. Over oudheden die zijn gevonden tijdens opgravingen, veel kruiken, scherven en kleine ijzeren spijkers en sierraden, maar ook ietwat modernere dingen (voor ons nog steeds oud🤪), zoals op deze foto's. MuseumMuseumAan het eind van de middag nog even een drankje genomen in een leuke patisserie zaak waar je ook gezellig kon zitten, koffie en biertje genuttigd.

Tijd voor koffie                       Was weer een geslaagde dag👍

25-02-202: De dag begint met zon...heerlijk🤗🌞. Het is hier op het moment frisjes voor Spanje, 's nachts springt zelfs de kachel aan omdat het beneden de 10⁰ wordt in de camper🥶. Maar zolang overdag de zon doorkomt is het geen probleem en kunnen we veel buiten zijn. Rob heeft hardgelopen en daarna zijn we uitgenodigd door P&A voor de koffie, toen we naar hun camper liepen kwamen ze ons al tegemoet. Verrassing; ...we gaan heerlijk koffie drinken op de boulevard 👍🤗☕️🍰.

Worteltjestaart😋Cappuccino 😋

Dus de lunch hebben we maar overgeslagen😁. In de middag naar G&M.  De mannen gingen een stuk lopen en wij gingen even naar de winkels, daarna nog even aan de legpuzzel gewerkt en ook nog heerlijk gegeten. Na de koffie weer terug naar de camper, was een gezellige dag🤗👍

26-02-2023: Fonts d'Algar staan op het programma, het is niet zo ver weg dus om 11u vertrokken. Het is een waterval en we zijn reuze benieuwd of er water is, met de droogte in Spanje 🤔. We konden bij aankomst al een beetje zien hoe het eruit zag omdat er entree betaald moet worden,  maar we vonden het allemaal wel waard om daar een kijkje te nemen😊. Het was een prachtig aangelegd soort park zeg maar rondom de waterval, mét water!!

Fonts d'AlgarFonts d'AlgarFonts d’AlgarFonts d'Algar

We zijn er vanaf 11.30 tot 14.30 binnen geweest, het was erg leuk en mooi om te zien.

Les Fonts d’Algar, is een beschermd natuurgebied:   "In de buurt van de stad Callosa d'en Sarria, in de uitlopers van de Sierra de Bernia, vormt de rivier een serie watervallen, genaamd de fuentes de Algar (Les Fonts d’Algar) die een toeristische attractie vormen (en tegen betaling te bezoeken zijn). In de kleine, natuurlijke en kunstmatige poelen, omgeven door weelderige mediterrane vegetatie mag gezwommen worden."

Fonts d'AlgarFonts d'Algar     Het water blijft het hele jaar door rond de 18⁰C, dus lekker warm in de winter😌

27-02-2022, Rob is vandaag nog een keer de Ifach op geklommen, het was koud🥶

Overwinteren???

Vandaag de laatste dag dat G&M hier zijn, dus rustig dagje en voor hun alvast één en ander al inpakken. s'Middags hebben we nog een rondje langs strand en flamingo meer gelopen aansluitend koffie gedronken met wat lekkers als afscheid. Ze moeten morgen voor 10 uur al uit het appartement zijn, en G kennende zitten ze al om 6u in de auto en gaan we ze dus niet uitzwaaien🤣. Het was een gezellige maand met veel uitstapjes🤗👍

28-02-2023, Rustige start vandaag, Rob is gaan hardlopen en we hebben wat boodschapjes gedaan en nog om het zoutmeer gewandeld.

Zoutmeer

s'Middags kwamen P&A koffie drinken en we hebben nog een poosje met onze buren rondom ons gebabbeld 🤗👍

02-03-2023: vandaag met P&A naar een hotel in Calpe gelopen waar je naar de 29ste verdieping kan gaan om van het uitzicht te genieten. Je hoeft er niets voor te regelen het is een luxe bar van het hotel maar je hoeft niets te bestellen😂 (het mag wel)

The sky is the limitThe sky is the limit     Vandaag zijn G&M ook weer goed thuis gekomen🤗.

We kijken terug op een maand van gezelligheid en uitstapjes, nu gaan we weer samen op pad🤗👍😀😀

Lieve groeten voor iedereen 🤗🌞

1. Mario:
    4 maart 2023
    Wat een leuk en uitgebreid verhaal
    Klinkt weer als genieten
  2. Ron van Nimwegen:
    4 maart 2023
    Wat is dat mooi allemaal en gezellig bovendien 😁, lekker hoor ‼️
  3. Katty:
    Jullie hebben genoten. Grts Katty
  4. Liedy:
    4 maart 2023
    Leuk verhaal en foto’s. Weer helemaal op de hoogte van jullie avonturen.
    Lieve groeten Gert en Liedy
  5. Marja:
    4 maart 2023
    Wat een gezellig verslag Erica en de foto’s zijn schitterend. Vooral het uitzicht op de blauwe Middellandse Zee, mijn favorieten 🥰.
    Jammer dat het ook in Spanje fris is, hier wacht ik ook vol spanning op de beloofde opwarming van de aarde. Nog heel veel plezier en hopelijk wordt de temperatuur snel beter. Lieve groetjes, Marja 😻😻
  6. Mary Bregman:
    4 maart 2023
    Práchtig en zo leer ik bij en geniet ik mee met de foto’s. Fijne reis verder.
  7. 😘Bea:
    5 maart 2023
    Een mooie overwintering dus met weer een leuk verslag en hele mooie foto's. Is idd meegenieten hiervandaan. Bedankt daar voor👍❤
    Wij kijken uit naar de volgende plannen en avonturen van jullie. Mooie reis verder
  8. Fer en Liana:
    5 maart 2023
    Heerlijk jullie zo te zien genieten! Via de verhalen en foto’s genieten wij lekker meeeee….dikke knuffels van ons 🥰
  9. Nick van genderen:
    6 maart 2023
    Wat een mooie en leuke omgeving bij calp🤩 en nu weer lekker samen verder 👍
    Goede reis 😘
  10. Thanja:
    8 maart 2023
    Wederom mooie foto's. Xx
  11. Esther Mulders:
    10 maart 2023
    Goedemorgen Erica en Rob, weer een mooi reisverhaal met leuke uitstapjes. Alicante vinden wij ook een heerlijke stad om naar toe te gaan. Het is prachtig weer daar, hier koud en regenachtig. Veel plezier en we kijken uit naar je volgende verhaal. Groetjes, Esther en Ruud